У статті аналізується професійна підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до виконання масажу. У цьому контексті з’ясовано, що масаж є дієвою лікувально-профілактичною та загально зміцнюючою здоров’я процедурою, що потребує пошуку нових змісту, форм і методів підготовки майбутніх фахівців до професійного результативного виконання його на практиці. Уточнено сутність процедури масажу та вимоги щодо його виконання майбутніми фахівцями фізичної культури та спорту. З’ясовано, що показниками якості підготовки фахівця з масажу в умовах закладу вищої освіти до його виконання є: професійні знання, вміння комунікувати, взаємодіяти з людиною, чіткість у розподілі роботи, індивідуальна підготовка, одяг та поза масажиста тощо. Акцентовано, що особлива відповідальність на особистості масажиста лежить у його роботі з дітьми та умінні враховувати психо-фізіологічний стан особистості, її емоції, настрій тощо. Зроблено висновок про те, що освітні компоненти «Основи масажу» та «Класичний масаж» є дієвим засобом набуття професійних компетентностей майбутніх фахівців фізичної культури. Щоб покращити підготовку здобувачів вищої освіти до виконання масажу необхідно ввести в освітні та освітньо-професійні програми нові нормативні компоненти та розширити їхній перелік у вибіркових.
The article analyses the professional training of future physical education specialists to perform massage. In this context, it has been found that massage is an effective therapeutic and preventive and general health-improving procedure that requires the search for new content, forms and methods of training future specialists for its professional effective implementation in practice. The essence of the massage procedure and the requirements for its implementation by future physical education specialists are clarified. It has been found that the indicators of the quality of training of a massage specialist in the conditions of a higher education institution for its implementation are: professional knowledge, ability to communicate, interact with a person, clarity in the distribution of work, individual training, clothing and posture of a massage therapist, etc. It is emphasized that the special responsibility of the massage therapist lies in his/her work with children and the ability to take into account the psycho-physiological state of the person, his/her emotions, mood, etc. The structure and content of the educational components "Fundamentals of Massage" and "Classical Massage" are described. It is concluded that these educational disciplines are effective means of acquiring professional competences of future physical education specialists. In order to improve the preparation of higher education students for massage, it is necessary to introduce new regulatory components into educational and educational-professional programs and expand their list in selective ones.