У дисертації визначено теоретичні та методологічні основи організації та проведення олімпіад з інформатики, її завдання, цілі. Аналіз поняття олімпіадної задачі з програмування дав можливість класифікувати їх, розробити рекомендації щодо методики їх розв’язання. З урахуванням сучасних тенденцій та концептуальних положень навчального процесу теоретично обґрунтовано педагогічні умови підготовки обдарованих школярів до олімпіад з інформатики. З’ясовано, що у результаті реалізації складових педагогічних умов ефективніше відбувається процес підготовки обдарованих школярів до олімпіад з інформатики.Теоретично обґрунтовано й розроблено методику підготовки обдарованих школярів до олімпіад з інформатики. Розроблено зміст навчального матеріалу для підготовки обдарованих школярів до олімпіад з інформатики.
The dissertation defines the theoretical and methodological basis for the organization and carrying the academic competitions in Informatics, its objectives and goals. The analysis of the notion ‘programming challenges’ made it possible to classify them and to develop recommendations on methods of their solutions. Theoretical support of the pedagogical conditions of preparing gifted schoolchildren for the academic competitions in Informatics was held complete with modern tendencies and conceptual regulations of the learning process. It has been found out that the implementation of the components of pedagogical conditions makes the process of preparing gifted schoolchildren for the academic competitions in Informatics more effective. The dissertation presents theoretically grounded and developed techniques of preparing gifted schoolchildren for academic competitions in Informatics. A content of the educational material to prepare gifted schoolchildren for the academic competitions in Informatics has been developed.