Дослідження містить розробку системи використання умовно-графічної наочності на уроках всесвітньої історії в 10–11-х класах, зокрема аналіз історії розробки проблеми, її сучасного стану в Україні та за кордоном; класифікацію умовно-графічної наочності, характеристику окремих структурних елементів кожного виду умовно-графічної наочності і на цій основі визначення їх дидактичних можливостей; розробку методики використання умовно-графічної наочності на уроках всесвітньої історії в старших класах; аналіз масштабу впливу розроблених класифікацій на ефективність роботи учителів всесвітньої історії і на якість навчальних досягнень учнів із всесвітньої історії в 10–11-х класах. Підсумки експерименту дозволяють констатувати стабільний позитивний ефект від використання системи креслярських засобів на уроках історії та методів роботи з ними.
Researches contains system engineering of use of conditional-graphic presentation at lessons of the world history in 10-11 classes. Fore example: the analysis of a history of development of a problem and its modern condition in Ukraine and abroad; classification of conditional-graphic presentation, characteristic of separate structural elements of each of available kinds of conditional-graphic presentation, and on this basis - them didactics of an opportunity; development of a technique of use of conditional-graphic presentation at lessons of the world history in 10-11 classes; the analysis of scale of influence of the developed classifications on quality of work of the teachers of the world history, qualities of educational achievement of the schoolboys from the world history in 10-11 classes. The results of experiment permit to speak about a stable positive effect from use of system of drawing means at lessons of a history and methods of work with them.