Дисертаційне дослідження присвячене вивченню проблеми розвитку особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя у процесі навчально-виховної роботи школи. У роботі представлено узагальнені результати теоретичного аналізу наукової літератури з проблем особистісної зрілості, особливостей вияву особистісної зрілості щодо подружнього життя у ранньому юнацькому віці. Визначена структура, критерії, показники, рівні та особливості вияву структурних елементів та компонентів особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя.
The dissertation is dedicated to the study of the problem of the development of the senior pupils’ personal maturity concerning married life within teaching and educational work at school. There are general results of the theoretical analysis of scientific literature on the problem of personal maturity, peculiarities of the display of the personal maturity concerning married life in early youth. The structure, criteria, indices, levels and peculiarities of the display of the structural elements and components of the senior pupils’ personal maturity concerning married life are revealed. It is stated that the mechanism of the future married person’s development is the formation of his orientation towards happy married life.