Дисертаційне дослідження присвячене вивченню проблеми розвитку
особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя у процесі
навчально-виховної роботи школи. У роботі представлено узагальнені результати
теоретичного аналізу наукової літератури з проблем особистісної зрілості,
особливостей вияву особистісної зрілості щодо подружнього життя у ранньому
юнацькому віці. Визначена структура, критерії, показники, рівні та особливості вияву структурних елементів та компонентів особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя. Експериментально доведено можливість розвитку особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя у процесі навчально-виховної роботи школи інтерактивними методами навчання. Розроблено, науково обгрунтовано та апробовано навчально-розвивальну програму «Особистість майбутнього сім’янина», яка спрямована на розширення когнітивного компонента, поглиблення мотиваційноціннісних орієнтацій щодо шлюбу, розвиток комунікабельності, волі, відповідальності, самостійності, емпатійності, емоційної стійкості, довіри, розвиток позитивного ставлення до себе та майбутнього шшобу, гуманістичної спрямованості, особистісне зростання.
The dissertation is dedicated to the study of the problem of the development of the
senior pupils’ personal maturity concerning married life within teaching and educational
work at school. There are general results of the theoretical analysis of scientific literature on the problem of personal maturity, peculiarities of the display of the personal maturity concerning married life in early youth. The structure, criteria, indices, levels and peculiarities of the display of the structural elements and components of the senior pupils’ personal maturity concerning married life are revealed. It is stated that the mechanism of the future married person’s development is the formation of his orientation towards happy married life. The possibility of the development of the senior pupils’ personal maturity concerning married life has been experimentally proved by active methods of social and psychological training within teaching and educational work at school. The training program called “A Personality of the Future Married People” has been worked out, substantiated and approved. It is directed to enlarging of the cognitive sphere, extending of the motive-valuable orientation, development of social interaction, will, responsibility, self-dependence, empathy, emotional stability, tile formation of trust, tire development of positive attitude to yourself and future
marriage, humanistic sense of purpose, personal growth.
Диссертационное исследование посвящено изучению проблемы развития
личностной зрелости старшеклассников к супружеской жизни в процессе учебнвоспитательной работы школы. Осуществлен анализ основных теоретических подходов к проблеме личностной зрелости в зарубежной и отечественной психолого-педагогической литературе, особое внимание уделяется современным украинским и российским исследованиям по этой проблематике. Делается вывод о том, что проблема развития личностной зрелости к супружеской жизни недостаточно изучена, является личностно и социально значимой, что и определяет актуальность её исследования. В работе раскрыты особенности проявления личностной зрелости к супружеской жизни в раннем юношеском возрасте, выявлены структура, критерии, показатели, уровни и особенности проявления структурных элементов и компонентов личностной зрелости старшеклассников к супружеской жизни.