У статті представлено результати дослідження впливу програми занять оздоровчим фітнесом на показники фізичного розвитку, фізичної підготовленості та працездатності, рухової активності дівчат 12-13 років, які мають недостатню масу тіла. Мета дослідження – оцінити вплив програми занять оздоровчим фітнесом на показники фізичного стану дівчат підлітків з дефіцитом маси тіла. Результати дослідження. Для визначення впливу програми занять оздоровчим фітнесом на показники фізичного стану було проведено перетворювальний педагогічний експеримент. У якості критеріїв ефективності використано показники фізичного стану, які, за результатами попередніх досліджень, мали тісний кореляційний зв’язок із загальним рівнем фізичного стану, а саме: рухова активність, фізіометричні показники фізичного розвитку, фізична працездатність, показники фізичної підготовленості. Отримані результати доводять ефективність розробленої програми занять та демонструють доцільність її впровадження для корекції показників фізичного стану дівчат. Висновки. Оцінка результативності розробленої програми занять оздоровчим фітнесом показала, що статистично значущі зміни відбулися у показниках фізичної підготовленості та фізичної працездатності, а також їх соматометричних та фізіометричних показниках фізичного розвитку та рухової активності.
The article presents the results of the study of the influence of participation in a health fitness program on the indicators of physical development, physical fitness and work capacity, physical activity in 12-13-year-old underweight girls. The objective of the study was to assess the impact of engagement in a health fitness program on the indicators of physical condition of adolescent underweight girls. To address the objective and tasks of the research, the following methods were used: analysis of special scientific and methodological literature and documentary materials, matching and comparison, anthropometric, physiological, and pedagogical methods, and mathematical statistics methods. Results. To determine the impact of participation in the health fitness program on the indicators of physical condition, a transformative pedagogical experiment was conducted, which lasted for 9 months. As performance criteria, indicators of physical condition were used, which, according to the results of previous studies, had a close correlation with the general level of physical condition, namely: physical activity (moderate level), physiometric indicators of physical development (grip strength of right and left hand), physical performance (Ruffier's test), indicators of physical fitness (tilting the trunk forward from a sitting position, 30 m run, 4 x 9 m shuttle run, raising the trunk in a sitting position). According to the results of the study, a probable improvement of the investigated indicators was found. The obtained results prove the effectiveness of the developed training program and demonstrate the expediency of its implementation for correcting indicators of girls’ physical condition. Conclusions. The evaluation of the effectiveness of the developed health fitness program showed that there were statistically significant changes in the indicators of physical fitness and physical performance of 12-13-year-old underweight girls, as well as in their somatometric and physiometric indicators of physical development and physical activity.