Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Специфічність системи підготовки в інтелектуальних видах спорту

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Долбишева, Н. Г.
dc.contributor.author Кондратенко, В. В.
dc.contributor.author Алфьоров, О. А.
dc.contributor.author Кусовська, О. С.
dc.date.accessioned 2023-10-04T07:07:00Z
dc.date.available 2023-10-04T07:07:00Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Специфічність системи підготовки в інтелектуальних видах спорту / Н. Г. Долбишева, В. В. Кондратенко, О. А. Алфьоров, О. С. Кусовська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 7 (167). – С. 72-77. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42242
dc.description.abstract В інтелектуальних видах спорту змагання пов’язані з абстрактно-ігровою діяльністю, до складу яких входять – шахи, шашки, го, спортивний бридж, спортивний покер, сянци та ін. На основі використання методу наукового пізнання, визначена специфічність інтелектуальної підготовки спортсменів в інтелектуальних видах спорту. Підготовка спортсменів-інтелектуалів полягає у спрямованості тренувального процесу на формування компетентностей, реалізації специфічних принципів спортивного тренування, використанні специфічних засобів та методів підготовки. Інтелектуальна підготовка обумовлюється інтелектуальною освітою та вихованням інтелектуальних здібностей. Інтелектуальна освіта розглядається як частка теоретичної підготовки, а інтелектуальні здібності як вища ступень пізнавальної діяльності та яка пов’язана з розвитком якості пам’яті, розумових здібностей та видів мислення. В процесі інтелектуальної підготовки використовуються специфічні засоби та методи навчання, що сприяють розвитку інтелекту. uk
dc.description.abstract In sport of mind, competitions are related to abstract game activities, which include chess, checkers, go, sports bridge, sports poker, backgammon, etc. Based on the use of the method of scientific knowledge, the specificity of the intellectual training of intellectual-athletes, which is a priority aspect of the training process, is determined. The system of training intellectual-athletes is carried out both from general pedagogical positions and from the process of applied and specialized training and upbringing. Training in such sports consists in the orientation of the training process on: formation of cognitive, creative, practical, communicative and social competences; the implementation of specific principles of the organization of educational and cognitive activities, such as the strength of knowledge assimilation, the connection between theory and practice, emotional and problem-based learning, thoroughness, cyclical development, modeling, computerization and self-management – sports training acquires a new systematic quality training; the use of specific training tools and methods used in solving intellectual training tasks. The intellectual training of an athlete is aimed at the understanding of sports activities and the development of intellectual abilities, without which it is impossible to solve the tasks of sports training in intellectual sports. This training is directly related to the formation of the athlete's motivation, his volitional and special mental training, training in sports technique and tactics, improvement of sportsmanship. Intellectual training is determined by two main aspects: intellectual education and education of intellectual abilities. Intellectual education is related to the transfer of knowledge, and is therefore considered as part of theoretical training. Intellectual abilities as the highest level of cognitive activity and which is associated with the development of the quality of memory, mental abilities and types of thinking. In the process of intellectual training, specific means and methods of learning are used, which contribute to the development of intelligence. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject інтелектуальна підготовка uk
dc.subject інтелектуальні здібності uk
dc.subject інтелектуальна освіта uk
dc.subject специфічні компетентності uk
dc.subject специфічні принципи uk
dc.subject якість пам’яті uk
dc.subject розумові здібності uk
dc.subject види мислення uk
dc.subject intellectual training uk
dc.subject intellectual abilities uk
dc.subject intellectual education uk
dc.subject specific competencies uk
dc.subject specific principles uk
dc.subject quality of memory uk
dc.subject mental abilities uk
dc.subject types of thinking uk
dc.title Специфічність системи підготовки в інтелектуальних видах спорту uk
dc.title.alternative Specificity of the training system in sport of mind uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.015.1:794.24
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series15.2023.7(167).14


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу