В даний час у науково–методичній літературі накопичено чимало даних про позитивний ефект коригуючих вправ при сколіозах, розроблені і впроваджені в практику лікування новітні, сучасні методики їх проведення, винайдено велику кількість допоміжних засобів у вигляді тренажерів, дошка Євмінова, спортивні аксесуари та інвентар, різні види масажу, але проблема залишається не до кінця вивченою і потребує дослідження. Не вирішено практично питання особливостей методики і техніки масажу при сколіозах різного ступеня розвитку, а також його місце у комплексі реабілітаційних заходів, що є суттєвим недоліком. Тому питання профілактики і корекції порушень постави є однією з важливих проблем фізичного виховання учнів і актуальною проблемою сучасного часу. Аналіз науково-методичної літератури; спостереження проводиться для правильного підбору контрольної та експериментальної груп; тестування рухових здібностей за допомогою спеціальних тестів, кожен з яких дозволяє оцінити рівень фізичної активності, та порівняння до і після експерименту; експеримент передбачає створення нових методів реабілітації; метод математичної обробки результатів.
At present, the scientific and methodical literature has accumulated a lot of data on the positive effect of corrective exercises in scoliosis, the latest, modern methods of their implementation have been developed and implemented in the practice of treatment, a large number of aids have been invented in the form of exercise machines, Yevminov’s
board, sports accessories and equipment, various types of massage, but the problem remains not fully studied and needs research. Today, there are many new technologies and methods in the world, which are aimed at additional diagnosis, prevention and treatment of scoliosis. For the purpose of diagnosis, the methods of Chaplin, Ferguson, Kob, Lekumu, O. Sminko are widely used in clinical practice, and scoliosis can also be diagnosed using a scoliometer, X-ray diagnostics, computer tomography, and magnetic resonance therapy. Parents, teachers themselves can diagnose/see visually the curvature of the spine in a child by some signs, but subjective methods of assessing scoliosis do not provide quantitative characteristics of posture, instead, objective methods provide detailed objective information about the condition of the spine and changes in the shape and orientation of the body in space and consult a doctor for a more detailed diagnosis. The issue of specifics of massage techniques and techniques for scoliosis of various degrees of development, as well as its place in the complex of rehabilitation measures, has not been practically resolved, which is a significant drawback. Therefore, the issue of prevention and correction of posture disorders is one of the important problems of physical education of students and an urgent problem of modern times. Analysis of scientific and methodical literature; observation is carried out for the correct selection of control and experimental groups; testing motor abilities using special tests, each of which allows to assess the level of physical activity, and comparison before and after the experiment; the experiment involves the creation of new methods of rehabilitation; method of mathematical processing of results.