Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних особливостей та чинників адаптації молодших підлітків до навчання в основній школі. У роботі представлений теоретичний аналіз психологічних концепцій адаптації особистості.
Розглянута проблема шкільної адаптації учнів, зокрема при їх переході від початкової до основної школи. Визначені структурні компоненти адаптації п’ятикласників: когнітивний, емоційний, навчально-мотиваційний, поведінковий, поєднання яких визначає рівень адаптованості молодших підлітків до нових умов навчання в основній школі. Підібрано комплекс психодіагностичних методик, спрямованих на визначення рівня адаптованості учнів п’ятих класів до нових умов навчання. Встановленим рівням адаптованості учнів (високому, середньому, низькому) надана психологічна характеристика. Досліджена динаміка психологічних особливостей структурних компонентів процесу адаптації при переході учнів від початкової до основної школи та впродовж їх навчання у 5-му класі. Розглянуті соціально-психологічні чинники та індивідуально-типологічні властивості молодших підлітків, які впливають на їх адаптацію до навчання в основній школі.
The thesis is devoted to the study of psychological features and factors of adaptation
younger teens to study at the secondary school. The paper presents a theoretical analysis of the psychological concepts of adaptation personality; the problem of school students adaptation, particularly in their transition from primary to secondary school; the structural components of adaptation of fifth school graders: cognitive, emotional, educational and motivational, behavioral, the combinational of which determines the level of adaptability of youger adolescents to new learning environment in secondary school. Picked complex psychodiagnostic methods aimed at determining the level of adaptability of fifth-grade students to the new learning environment. Established levels of students’ adaptability (high, medium, low) are provided with psychological characteristics. The dynamics of psychological characteristics of the structural components of the adaptation process in the transition of students from primary to secondary school and during their training in the 5th grade. Individually-typological and socio-psychological factors of adaptation younger teens to study at the elementary school are considered.