У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне обґрунтування становлення і розвитку змісту географічної освіти у вищих навчальних закладах Слобожанщини у ХІХ ст. – першій половині ХХ ст. У результаті дослідження виділено 3 періоди у формуванні змісту вищої географічної освіти на Слобожанщині у ХІХ ст. – першій половині ХХ ст.: І – (1804 – 1888 рр.) – впровадження географічних дисциплін у вищих навчальних закладах; ІІ – (1889 – 1920 рр.) – зміцнення матеріальної бази вищих навчальних закладів, відкриття кафедр географії; ІІІ – (1921 – 1940-і рр.) – формування вищої географічної освіти як цілісної системи, які поділено на етапи. Узагальнено та схарактеризовано досвід реалізації у практиці вищої школи ХІХ ст. – першої половини ХХ ст. методики викладання географічних дисциплін у контексті розвитку географічної освіти; встановлено внесок викладачів університету О.А. Івановського, А.М. Краснова, І.Ф. Леваковського, С.Л. Рудницького у розвиток теорії та методики навчання географії у вищій школі.
In the research, the theoretical study of incipience and development of content of geographical education in higher educational Slobodian institutions in the 19th century- first half of 20th century was made. As a result of research 3 periods in formation of the content of Higher education in geographic in Slobozhanshchyna in the 19th century- first half of 20th century were allocated: I - (1804 - 1888 years) - Implementation of Geographical Sciences in higher education institutions; II - (1889 - 1920 years) - to strengthen the material base of higher educational institutions, the opening of departments of geography; III - (1921 - 1940's) - the formation of higher education as an integrated geographical system, which is divided into stages. Experience in the practice of high school at the end of 19th century- first half of 20th century, methods of teaching geographical subjects in the context of geographical education were described and summarized; the contribution of university teachers О.А. Ivanivskii, A.M. Krasnov, I.F. Levakovskii, S.L. Rudnitsky in the development of theory and methods of teaching geography in high school was detected.