У дослідженні представлено результати теоретичного і експериментального вивчення психологічних особливостей процесу формування уявлень старшокласників про майбутню сім’ю. Розширено і поглиблено поняття “уявлення про сім’ю”; обґрунтовано процес статево – рольової ідентифікації, як основного механізму формування уявлень старшокласників про майбутню сім’ю; визначено
структуру (когнітивний, емоційно-оцінний і поведінковий компоненти) уявлень про
сім’ю, виявлено критерії (знання функцій сім’ї, ідентифікація родини з майбутньою сім’єю, ідентифікаційна поведінка, способи рішення конфліктів в сімейних ситуаціях), показники (зміна семантичних просторів), рівні знань (недостатній, задовільний, достатній) і ідентифікації (низький, середній, високий) уявлень старшокласників про майбутню сім’ю.
The dissertation deals with the results of theoretical and experimental study of psychological peculiarities of process of forming senior students’ ideas of their future families. The notion “the idea of family” is extended and deepened. The process of role – sexual identification is scientifically grounded as the main mechanism of forming senior students’ ideas of their future families. The structure of ideas of future families (cognitive,
emotional and behaviour components) is determined. The criteria (the awareness of the family functions, the identification of parents’ family with future family, identification behaviour, the ways of family conflicts solving), the indicators (the change of semantic expanses), the levels of knowledge (insufficient, satisfactory, sufficient) and the levels of identification (low, middle, high) of senior students’ ideas of their future families are defined.