Мета дослідження – виявити можливість специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на показники розумової працездатності юних спортсменів 13– 16 років. Методи та організація дослідження: аналіз наукової та науково-методичної літератури з проблем дослідження розумової працездатності людини; педагогічне тестування; методи статистики. Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на показники розумової працездатності юних спортсменів спеціалізованих інтернатних спортивних закладів. В експерименті брали участь 123 хлопців підліткового віку, які займалися різними видами спорту (група А – швидкісно-силові види спорту, група Б – види спорту на витривалість) та 30 учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які не займалися спортом, у віці 13–16 років. Розумова працездатність обстежуваних оцінювалась за результатами розв’язання арифметичних задач. Дається порівняльний аналіз змін показників розумової працездатності обстежуваних. Виявлено, що специфіка тренувального процесу накладає відбиток на характер змін показників згаданої працездатності у юних спортсменів 13–16 років. Висновки. Під впливом фізичних навантажень на витривалість відмічається покращання згаданої працездатності (зокрема, спостерігається достовірне зниження показника часу розв’язання задач та зменшення кількості помилок, здійснених в процесі тестування), тоді як під впливом навантажень швидкісно-силового характеру спостерігаються несуттєві зміни середніх значень часу розв’язання задач та суттєве збільшення кількості допущених помилок. Найвищий рівень розвитку розумової працездатності мають юні спортсмени, які займаються плаванням.
The peculiarities of the specific influence of training loads of different orientation on the indicators of mental performance of young athletes of specialized sports boarding schools have been considered. Purpose: to reveal the possibility of specific influence of training loads of different orientation on the mental performance indicators of young athletes 13-16 years old. Material and methods: analysis of scientific and scientific-methodical literature on the problems of research of human mental performance; pedagogical testing; methods of statistics. The experiment involved 123 adolescents of a specialized sports boarding school of Ukraine – Brovary Sports Specialized College, who according to the classification of sports by A.G. Dembo were divided into two experimental groups: group A – speed and strength sports: athletics (100-metre race, jumping, shot put and discus), boxing, wrestling; group B – endurance sports: skiing, cycling, swimming (200, 400 and 800 m). The control group was composed of students from Brovary Secondary School № 3 who did not play sports (n = 30). Results. The mental performance of the subjects was assessed by the results of solution of arithmetic problems. The comparative analysis of changes in indicators of mental performance of subjects is given. It was found that the specificity of the training process leaves an imprint on the nature of changes in the indicators of mental performance of young athletes aged 13-16 years. Conclusions. The orientation of the training process directly specializes the features of the development of mental performance. Under the influence of physical activity on endurance, there is a significant decrease in the indicator of the time for solving problems and a decrease in the number of errors made during the testing process. The highest level of development of mental performance is observed in young athletes involved in swimming.