Вивчення мотивів, які сприяють активізації учнів до систематичних занять фізичними вправами є однією з важливих педагогічних проблем у фізичному вихованні, оскільки мотиви мають вирішальне значення в поведінці й стимуляції активної діяльності школярів. Мотивація – це стан, який спонукає дитину виконувати дії, спрямовані на задоволення власних потреб. Мотивація є не тільки ключовою характеристикою суб'єкта і веде до призначеної мети, але й впливає на низку процесів у спортивній і навчальній діяльності. В статті представлені основні мотиви учнів 10–11 класів до занять з дзюдо. Мета дослідження полягає у вивченні мотивів до занять з дзюдо школярів 10–11 класів загальноосвітніх шкіл м. Житомира. В роботі обґрунтовується важливість дослідження мотивів, які спонукають школярів до занять спортом; причини початку систематичних занять з дзюдо; наведені можливі причини пропуску та передбачувані причини завершення навчально-тренувальних занять; встановлені домінуючі мотиви занять боротьбою учнів 10–11 класів, які займаються в шкільній секції з дзюдо. Також характеризуються особисті якості та діяльність тренера як важливого фактора збереження в школярів мотивації до навчально-тренувальних занять. Для досягнення мети були використані наступні методи: вивчення та узагальнення даних науково-методичної літератури, анкетування, спостереження, методи математичної статистики. Науковою новизною є визначення основних мотивів школярів 10 – 11 класів до занять з дзюдо. Встановлено, що одним із ефективних засобів формування позитивної мотивації до занять фізичною культурою та спортом, підвищення рухової активності учнів є дзюдо. Заняття з дзюдо сприяють підвищенню рівня інтересу до виконання фізичних вправ, фізичної підготовленості та працездатності, покращенню стану здоров’я, а також дозволяють знаходити обдарованих дітей, які зможуть піднятися до вершин спортивної майстерності тощо.
The study of motives that contribute to the activation of students to regular physical exercises is one of the important pedagogical problems in physical education, as motives are crucial in the behavior and stimulation of active activities of students. Motivation is a condition that encourages the child to perform actions aimed at meeting their own needs. Motivation is not only a key characteristic of the subject and leads to the goal, but also affects a number of processes in sports and educational activities. The article presents the main motives for judo classes for schoolchildren in grades 10–11. The aim of the study is to study the motives for judo classes in schoolchildren of 10–11 grades of Zhytomyr secondary schools. The paper substantiates the importance of researching the motives that encourage students to play sports; reasons for starting regular judo classes; the possible reasons for absence and expected reasons for the completion of training classes; the dominant motives of wrestling for students of 10–11 grades, who are engaged in the school section of judo. Personal qualities and activities of the coach as an important factor in maintaining students' motivation for training classes are also characterized. To achieve this goal, the following methods were used: study and generalization of data from scientific and methodological literature, questionnaires, observation. A scientific novelty is to determine the main motives of students in grades 10 – 11 to study judo. It has been established that judo is one of the effective means of forming positive motivation for physical culture and sports, increasing students' motor activity. Judo classes help to increase the level of interest in exercise, physical fitness and efficiency, improve health, as well as to find gifted children who can rise to the top of sportsmanship and more.