Стаття присвячена розробці оздоровчої спрямованості порушень опорно-рухового апарату під час занять настільним тенісом серед студентів. Соціально-економічні перетворення, що відбуваються в Україні, висувають підвищені вимоги до стану здоров'я майбутніх фахівців, у тому числі тих, хто має суттєві проблеми у стані здоров'я. В даний час відзначається стійка тенденція омолодження порушень опорно-рухового апарату. Тому спонукає несприятливі соціально-економічні умови життя та екологія, різке зниження інтересу студентів до занять фізичною культурою та спортом, зниження обсягу та інтенсивності рухової активності, зниження ефективності системи фізичного виховання у ЗВО. В останні роки суттєво погіршився стан здоров'я та фізична підготовленість студентів. Порушення опорно-рухового апарату студентів відзначаються фахівцями у багатьох ЗВО України. Робота секції з настільного тенісу сприяє розвитку основних фізичних якостей, формування життєво важливих рухових умінь і навичок, розвитку координаційних здібностей та спеціальних психофізичних якостей таких як реакція, увага, мислення. Гра сприяє вихованню гармонійно-розвиненої особистості, націленої на багаторічне збереження високого рівня загальної працездатності, вихованню позитивних якостей особистості, колективної взаємодії і співпраці в навчальній і змагальної діяльності.
The article is devoted to the development of a health-improving orientation of disorders of the musculoskeletal system at table tennis lessons among students. The socio-economic transformations taking place in Ukraine put forward increased requirements for the state of future specialists health, including those who have significant health problems. Currently, there is a persistent tendency to rejuvenate disorders of the musculoskeletal system. Therefore, it stimulates unfavorable socio-economic conditions of life and ecology, a sharp decrease in students' interest in physical culture and sports, a decrease in the volume and intensity of physical activity, a decrease in the effectiveness of the physical education system in universities. In recent years, the state of health and physical fitness of students has significantly deteriorated. Disorders of the musculoskeletal system of students are noted by specialists in many universities in Ukraine. The work of the table tennis section contributes to the development of basic physical qualities, the formation of vital motor skills and abilities, the development of coordination abilities and special psychophysical qualities, such as reaction, attention, thinking. The game contributes to the upbringing of a harmoniously developed personality, aimed at long-term preservation of a high level of general performance, upbringing of positive personality traits, collective interaction and cooperation in educational and competitive activities. The main advantage of table tennis is that it is a game. The game can be viewed as a kind of real life model elements, reproducing the practical behavior of a person within the boundaries of predetermined conditions.