У дисертації досліджується проблема формування готовності майбутніх учителів музики до інструментальновиконавської діяльності. Конкретизовано поняття „готовність до інструментальновиконавської діяльності”, розкрито теоретичні аспекти її формування. Доведено залежність ефективності формування готовності майбутніх учителів музики до інструментальновиконавської діяльності від впровадження експериментальної методики, що передбачає розвиток спонукальних мотивів інструментальновиконавської діяльності, поглиблення теоретичної підготовки, формування прийомів творчої діяльності, збагачення естетичних ціннісних орієнтацій, підвищення рівня технічної майстерності, активізацію виконавської практики.
The thesis deals with the problem of forming readiness of future music teachers to instrumental-performing activity. Concept „readiness to instrumental-performing activity” has been concreted and the theoretical aspects of its formation have been investigated. Effectiveness of forming future music teachers’ readiness to instrumental-performing activity is being proved to be dependant on introducing experimental methods which provide the development of instrumental-performing activity motivation, intensification students’ theoretical preparation, formation an aptitude for creative activity, enriching aesthetic evaluating scale, improvement the level of technical skills and activation of performing practice. The pedagogical problems of forming students’ readiness to instrumental-performing activity have been analyzed and the criteria of forming the above mentioned readiness have been defined, the didactic model of forming instrumentalperforming readiness has been developed, the method of its stage-by-stage introduction has been created and experimentally tested.