В роботі вивчались основні проблеми теоретичного, методологічного та прикладного характеру здійснення моніторингу вищої освіти. Існує спірність думок у трактуванні поняття «моніторинг» у сфері освіти, є різні точки зору розуміння відповідного поняття з позицій управління освітою, кваліметрії освіти, оцінки ефективності управління якістю освіти. Представлено основні авторські класифікації видів і рівнів моніторингу, визначено напрями та функції моніторингу освіти, наведено основні принципи його проведення. Визначено основні показники, які формують модель моніторингу процесу фізичного виховання і здоров’язбереження студентів. Встановлено основні дефініції моніторингу фізичної культури і спорту, здоров’я, функціональних можливостей та ін. Підкреслюється необхідність прийняття на державному рівні повноцінної системи контролю рівня здоров’я і функціональних можливостей студентської молоді, що дозволить оптимізувати навчально-виховний процес фізичного виховання, а також визначити невідкладні і довгострокові заходи щодо попередження та усунення негативних впливів на фізичний стан студентів.
The paper studied the main problems of theoretical, methodological and applied nature of the implementation of the monitoring of higher education. There is controversy in the interpretation of the concept of “monitoring” in the field of education, there are different points of view of understanding the relevant concept from the standpoint of education management, qualimetry of education, and evaluation of the effectiveness of education quality management. The main author’s classifications of types and levels of monitoring are presented, the directions and functions of monitoring education are determined, the basic principles of its conduct are presented. It is noted that the lack of a unified comprehensive state system for evaluating educational activities does not allow standardizing monitoring. Pedagogical monitoring of the process of physical education, diagnosis of physical health, testing physical fitness and the level of knowledge of physical culture has certain difficulties. The main indicators that form the monitoring model of the process of physical education and health preservation of students are defined. The main definitions of monitoring physical culture and sports, health, functional capabilities, etc. are established. The need to adopt a full-fledged system of monitoring the level of health and functional capabilities of students is emphasized at the state level, which will optimize the educational process of physical education, as well as identify urgent and long-term measures on the prevention and elimination of negative impacts on the physical condition of students. The basic principles of health monitoring are named. Various researchers have determined the main indicators that form a model for monitoring the process of physical education and the health of students.