У дисертації здійснено розробку концептуальної моделі становлення нелінійного мислення сучасного педагога в нових соціокультурних та дискурсивних контекстах для модернізації вищої педагогічної освіти. Досліджено процес модернізації вищої педагогічної освіти з позиції нелінійного підходу як комплексне, багатомірне перетворення усіх її складових з метою становлення нової моделі освітнього процесу, як одного з варіантів освітнього буття. Уточнено поняття нелінійного мислення педагога та доведено його евристичність в освітньому процесі. На основі якісних методів дослідження виявлено недоліки у системі підготовки сучасного педагога та проаналізовано її відповідність сучасним цивілізаційним викликам і суспільним запитам. З метою реорганізації процесів підготовки сучасних педагогів запропоновано перевизначення мети сучасної освіти і напрями трансформації освітнього процесу.
The development of the conceptual model of formation of non-linear thinking of the modern teacher in the new socio-cultural and discourse contexts for the modernization of the higher pedagogical education is done. The process of modernization of the higher pedagogical education from the point of view of non-linear approach as a complex and multidimensional transformation of all its constituents with the aim of creation of the model of educational process as one of the variants of educational being is researched. The notion of non-linear thinking of the teacher is clarified and its heuristic potential in the educational process is proved. The drawbacks in the system of training of the modern teacher on the ground of qualitative methods are detected and its correlation with the civilized challenges and social requests is analyzed. With the purpose of reorganization of the process of training modern teachers, the redefinition of the aim of modern education and the ways of transformation of educational process are proposed.