У статті розглядається зміст військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі фізкультурно-масової роботи. Вивчення психолого-педагогічної літератури свідчить про необхідність військово-патріотичного виховання в умовах ідейно-світоглядної конфронтації (в результаті гібридної війни Російської Федерації проти України). Метою дослідження є розкриття змісту та педагогічних умов військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі фізкультурно-масової роботи. У статті подано результати соціологічного дослідження громадян України на замовлення Міністерства молоді та спорту України щодо готовності захищати країну зі зброєю в руках та інше. Нами визначено педагогічні умови військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі фізкультурно-масової роботи, а саме: підготовка викладачів предмета «Захист України» та учителів фізичної культури до впровадження методики військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі фізкультурно-масової роботи; використання виховного потенціалу фізкультурно-масової роботи та військово-спортивних ігор в освітньому процесі; змістово-методичне забезпечення військово-патріотичної вихованості старшокласників у процесі фізкультурно-масової роботи. Зазначено про необхідність використання у освітній практиці виховного потенціалу фізкультурно-масової роботи, єдиноборств, військових та спортивних ігор; забезпечення високого рівня знань та ціннісних установок старшокласників щодо військово-патріотичного виховання; удосконалення змістового наповнення уроків фізичної культури та предмету «Захист України»; урізноманітнення науково-методичного забезпечення. Методичне забезпечення досліджуваної категорії мало на меті: уточнення методів роботи ЗЗСО для збагачення уявлень старшокласників про сутність і зміст поняття «військово-патріотичне виховання»; підбір ефективного педагогічного інструментарію; формування знань, умінь, та навичок, які необхідні для захисту України через залучення учнів 10-11-х класів до участі в іграх військово-патріотичного та спортивного спрямування. З’ясовано, що ефективність військово-патріотичного виховання у процесі фізкультурно-масової роботи також залежить від виховання в старшокласників рішучості як морально-вольової якості.
The article considers the content of military-patriotic education of high school students in the process of physical culture and mass work. The study of psychological and pedagogical literature indicates the need for military-patriotic education in the ideological and ideological confrontation (as a result of the hybrid war of the Russian Federation against Ukraine). The purpose of the study is to reveal the content and pedagogical conditions of military-patriotic education of high school students in the process of physical culture and mass work. The article presents the results of a sociological survey of Ukrainian citizens commissioned by the Ministry of Youth and Sports of Ukraine on the readiness to defend the country with weapons in hand and more. We have determined the pedagogical conditions of military and patriotic education of high school students in the process of physical culture and mass work, namely: training of teachers of "Defense of Ukraine" and physical education teachers to implement methods of military and patriotic education of high school students in the process of physical culture and mass work; use of educational potential of physical culture and mass work and military sports games in the educational process; semantic and methodological support of military-patriotic education of high school students in the process of physical culture and mass work. The necessity of using the educational potential of physical culture and mass work, martial arts, military and sports games in educational practice is noted; ensuring a high level of knowledge and values of high school students on military-patriotic education; improving the content of physical education lessons and the subject "Defense of the Fatherland"; diversification of scientific and methodological support. Methodological support of the studied category was aimed at: clarification of the methods of work ZSSO to enrich the ideas of high school students about the nature and content of the concept of "military-patriotic education"; selection of effective pedagogical tools; formation of knowledge, skills and abilities necessary for the defense of Ukraine through the involvement of students in grades 10-11 to participate in military-patriotic and sports games. It was found that the effectiveness of military-patriotic education in the process of physical culture and mass work also depends on the education of high school students determination as a moral and volitional quality.