Оцінка стану вегетативної нервової системи здійснюється на основі дослідження трьох основних параметрів: початкового вегетативного тонусу, вегетативної реактивності, вегетативного забезпечення. Початковий вегетативний тонус відображає клінічні особливості і стан вегетативних функцій в період відносного спокою. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати і дослідити індивідуальні особливості вегетативної нервової системи у підлітків та визначити їхній вегетативний тонус. Вибірка – 40 осіб. В ході дослідження виявлено, що підлітки з нормотонічним типом (ейтонія) – мають врівноважений та узгоджений стан роботи відділів симпатичної та парасимпатичної вегетативної систем. У підлітків з ейтонією і ваготонією переважає повне відновлення за показниками ЧСС. Таким чином, у підлітків з помірною ваготонією відзначається: економізація функціонування серцево-судинної системи в умовах відносного спокою, а також більш швидке і якісне відновлення показників гемодинаміки у відповідь на стандартне фізичне навантаження. Виявлено, що в учнів з підвищеним тонусом симпатичного відділу вегетативної нервової системи в більшому відсотку випадків (53%) відзначається уповільнення процесів термінового відновлення за ЧСС. Організм підлітків з підвищеною активністю симпатоадреналової системи працює в більш напруженому режимі. Таким чином, отримані дані дають змогу зробити висновки, що у досліджуваних учнів спостерігаються різні впливи вегетативного тонусу на роботу серцево-судинної системи, безпосередньо тонус кровоносних судин, оскільки від нього залежить кровопостачання до різних систем органів та організму в цілому. Результати проведеного дослідження дозволяють використовувати показник вегетативного тонусу як важливий критерій оцінки адаптації організму підлітків у ході навчально-виховного процесу в школі.
Assessment of the state of the autonomic nervous system is based on the study of three main parameters: the initial autonomic tone, autonomic reactivity, autonomic support. The initial vegetative tone reflects clinical features and a condition of vegetative functions in the period of relative rest. The purpose of the study is to theoretically substantiate and investigate the individual characteristics of the autonomic nervous system in adolescents and determine their autonomic tone. The sample is 40 people. The study found that adolescents with normotonic type (eitonia) – have a balanced and coordinated state of the sympathetic and parasympathetic autonomic systems. In adolescents with euthonia and vagotonia, complete recovery in heart rate predominates. Thus, adolescents with moderate vagotonia have: economization of the cardiovascular system in relative rest, as well as faster and better recovery of hemodynamic parameters in response to standard exercise. It was found that in students with increased tone of the sympathetic division of the autonomic nervous system in a greater percentage of cases (53%) there is a slowdown in the process of urgent recovery by heart rate. The body of adolescents with increased activity of the sympathoadrenal system works in a more intense mode. Thus, the obtained data allow us to conclude that the studied students have different effects of autonomic tone on the cardiovascular system, directly the tone of blood vessels, as it affects the blood supply to various organ systems and the body as a whole. The results of the study allow us to use the indicator of autonomic tone as an important criterion for assessing the adaptation of adolescents during the educational process at school.