Проаналізовано психолого-педагогічну літературу та розглянуто теоретичні та практичні аспекти даної проблеми. Виокремлено та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови ефективної організації навчального процесу у вищих педагогічних навчальних закладах. Для успішної реалізації процесу професійного самовдосконалення необхідно створити певні організаційно-педагогічні умови. Основні з них: 1. Стимулювання пізнавальної активності майбутнього магістра фізичного виховання. 2. Активізація та поглиблення професійних знань у процесі вивчення дисциплін професійної і практичної підготовки. 3. Інтенсифікація розвитку «Я-концепції» як умови професійного самовдосконалення. Визначено основні форми та засоби реалізації кожної із запропонованих умов. Основою стимулювання активності є заняття в групах загальної фізичної підготовки, секційні заняття, спортивні змагання різного рівня, спортивно-розважальні свята, самостійна робота з розвитку фізичних якостей та координаційних здібностей, а також система групових та індивідуальних бесід і проходження педагогічної асистентської практики. Для активізації професійного самовдосконалення були ось такі форми: ділові ігри, дискусії, короткі брейн-ринги, підготовка презентацій з наступними доповідями та їх обговоренням, виконання індивідуально-пошукового завдання, проектів, вивчення спецкурсу «Теоретико-методичні основи професійного самовдосконалення майбутнього фахівця фізичного виховання» і методичного семінару «Професійне самовдосконалення особистості майбутнього викладача ЗВО». Ефективними засобами особистісного і професійного самовдосконалення є тренінги: «Я-концепція та її складові», «Я-професійне, Я крокую до майстерності», серія лекцій з майбутніми магістрами фізичного виховання: «Я-концепція» як умова успіху і професійного само-розвитку особистості», «Професійна рефлексія як чинник підвищення ефективності діяльності майбутнього фахівця», «Роль рефлексії у формуванні інтелектуальної культури майбутнього магістра фізичного виховання», «Рефлексія як засіб активізації самосвідомості особистості майбутнього магістра фізичного виховання до професійного самовдосконалення», дискусія.
Psychological and pedagogical literature is analyzed and theoretical and practical aspects of this problem are considered. Organizational and pedagogical conditions for effective organization of the educational process in higher pedagogical educational institutions are highlighted and justified. For the successful implementation of the process of professional self-improvement, it is necessary to create certain organizational and pedagogical conditions. The main ones are: 1. Stimulating the cognitive activity of the future master of physical education. 2. Activation and deepening of professional knowledge in the process of studying the disciplines of professional and practical training. 3. Intensification of the development of the «I-concept» as a condition for professional self-improvement. The main forms and means of implementing each of the proposed conditions are defined. The basis for stimulating activity is classes in groups of general physical training, sectional classes, sports competitions of various levels, sports and entertainment holidays, independent work on the development of physical qualities and coordination abilities, as well as a system of Group and individual conversations and passing pedagogical assistant practice. To activate professional self-improvement, there were such forms: business Games, discussions, short brain rings, preparation of presentations with subsequent reports and their discussion, performing an individual search task, projects, studying the special course «theoretical and methodological foundations of professional self-improvement of the future physical education specialist» and the methodological seminar «professional self-improvement of the personality of the future university teacher». Effective means of personal and professional self-improvement are trainings: «I am a concept and its components», «I am professional, I am walking towards mastery», a series of lectures with future masters of physical education: «I am a concept» as a condition for success and professional self-development of the individual», «professional reflection as a factor in improving the effectiveness of the future specialist», «the role of reflection in the formation of the intellectual culture of the future master of physical education», «Reflection as a means of activating the self-awareness of the personality of the future master of physical education to professional self-improvement», discussion.