З молодшого дошкільного віку починається систематичне відвідування дошкільних закладів освіти. Мета дослідження полягала у вивченні особливостей становлення когнітивних функцій організму молодших дошкільнят під впливом фізичних навантажень в процесі розвиваючого навчання. Були використані бібліосемантичний, емпіричні методи досліджень. Під час проведених досліджень вперше вивчали психофізіологічний розвиток дошкільників при збільшенні фізичних навантажень і рухової активності. Впровадження складових розвиваючого навчання забезпечує інтенсифікацію когнітивного розвитку шляхом посилення зростання впливів на опорно-рухову, серцево-судинну та дихальну системи через збільшення тижневої рухової активності в основній групі (рухові ігри в групі та на прогулянках, фізкультурні хвилинки на заняттях, рухова активність на перервах) та фізичних навантажень при зростанні щільності занять (заняття фізичного виховання, подовження ранкової гімнастики, заняття танцями). Поєднання елементів розумового та фізичного розвитку сприяє позитивному ефекту за рахунок іррадіації збудження, удосконалення індукції між руховими центрами та асоціативними зонами кори, що підтверджено в дослідженнях показників когнітивного розвитку. У дітей основної групи виявлені кращі показники наочно-образного мислення, короткочасної зорової пам’яті, концентрації уваги. Низький і дуже низький рівень розвитку короткочасної пам’яті не виявлений; початковий рівень наочно-образного мислення та низький рівень концентрації уваги менший. Комплексні фізичні і психічні впливи складових освітніх компонентів розвиваючого навчання забезпечують інтенсифікацію розвитку просодичного мовлення, що виявлено в позитивній динаміці зростання частки дітей з високим і дуже високим рівнем та зниження числа вихованців з низьким і дуже низьким рівнем. Припускаємо, що збудження рухових центрів кори у дітей позитивно впливає на активність інших центрів мозку, які забезпечують когнітивний розвиток.
From the early preschool age, a systematic visit to preschool educational institutions begins. The purpose of the study was to study the features of the formation of the cognitive functions of the body of younger preschoolers under the influence of physical activity in the process of developmental education. Were used bibliosemantic, empirical research methods. In the course of the conducted research, the psychophysiological development of preschool children was studied for the first time with an increase in physical activity and physical activity. The introduction of the components of developmental education ensures the intensification of cognitive development by increasing the growth of impacts on the musculoskeletal, cardiovascular and respiratory systems due to the increase in weekly motor activity in the main group (motor games in the group and on walks, physical training minutes in the classroom, physical activity in breaks) and physical activity with an increase in the density of classes (physical education, lengthening morning exercises, dancing). The combination of elements of mental and physical development contributes to a positive effect due to the irradiation of excitation, the improvement of induction between the motor centers and the associative zones of the cortex, which is confirmed by studies of cognitive development indicators. The children of the main group showed the best indicators of visual-figurative thinking, short-term visual memory, concentration of attention. Low and very low levels of short-term memory development were not detected; the initial level of visual-figurative thinking and the low level of concentration are less. The complex physical and mental effects of the components of the educational components of developmental education ensure the intensification of the development of prosodic speech, which is revealed in the positive dynamics of the growth in the proportion of children with a high and very high level and a decrease in the number of pupils with a low and very low level. We assume that the excitation of the motor centers of the cortex in children has a positive effect on the activity of other centers of the brain that ensure cognitive development.