Стаття присвячена особливостям навчання руховим умінням учнів молодшої школи з різним типом тілобудови. Метою дослідження була розробка диференційованої методики, яка б сприяла підвищенню успішності оволодіння гімнастичних вправ учнів молодших класів -представників різних соматотипів. Використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз і узагальнення наукової, навчально-методичної літератури та досвіду передової практики, що дали можливість з’ясувати сучасний стан досліджуваної проблеми, систематизувати та узагальнити інформацію про об’єкт та предмет дослідження; емпіричні: визначення соматотипологічного стану учнів молодших класів, аналіз фізичної та рухової підготовленості досліджуваних; педагогічний експеримент: констатувальний етап для вивчення мотивації, фізичного розвитку та рухової підготовленості учнів, формувальний етап з метою апробації диференційованої методики навчання гімнастичним вправам учнів початкової школи; методи статистичної обробки даних: зокрема вибірковий метод для опрацювання експериментальних даних, якісного й кількісного аналізу результатів дослідження, перевірки їх достовірності. Експериментально показано різницю в успішності оволодіння руховими уміннями учнів молодших класів – представників різних соматотипів. Доведено, що диференційований підхід до навчання рухових умінь учнів молодших класів різної тілобудови позитивно впливає на рівень успішності у процесі фізичного виховання, що сприяє підвищенню рівня здоров’я і зацікавленості молодших школярів до занять фізичною культурою і спортом. Запропоновано враховувати тип тілобудови учнів при розробці диференційованих програм фізичного виховання. Результати педагогічного експерименту засвідчують позитивний вплив диференційованої методики розвитку рухових здібностей на рівень технічної підготовленості учнів молодших класів, що позначається на зростанні мотивації школярів до відвідування уроків фізичної культури.
The article focuses on specific features of motor skill teaching for primary school students with different build type. The aim of the study was to develop a differentiated technique that could improve mastering of gymnastic exercises among junior schoolcyildren with different somatotypes. The following research methods were used: theoretical: analysis and consolidation of scientific, educational and methodical literature and best practice experience. These methods allowed to find out the current state of the issue, systematize and consolidate information about the object and subject of the research; empirical: determination of somatotypological type of young students and analysis of their physical and motor fitness; pedagogical experiment: ascertaining stage for studying motivation, physical development and motor skills of students; forming stage for approbating differentiated technique of gymnastic exercises training among primary school students; methods of statistical data processing: in particular sampling method for the correction of experimental data, qualitative and quantitative analysis and validation of research results. Experiments revealed a difference in the success of mastering motor skills of junior students of different somatotypes. It has been proved that the differentiated approach to teaching motor skills of young students of different physiques has a positive effect on the achievement level in the process of physical education, which improves health condition and interest of young students in physical culture and sports. It was proposed to take into account the body type of students in the development of differentiated programs of physical education. The results of the pedagogical experiment testify to the positive influence of differentiated methods of motor skills development on the level of technical readiness of junior students, which affects the growing motivation of students to attend physical education classes.