У статті здійснено теоретичний аналіз формування творчої самореалізації вчителів в умовах впровадження олімпійських цінностей в освітній процес школярів закладів загальної середньої освіти. Особистісні якості та духовний світ учителя сьогодні стають найважливішими факторами та фундаментальним принципом успішної організації освітнього процесу. Багатогранність та чисельність форм впровадження олімпійської освіти в освітній процес складає значний пласт для реалізації творчих здібностей педагога та досягнення освітньої мети. Однак, аналіз наукових джерел свідчить, що дана проблема залишається недостатньо дослідженою, і тому потребує більш детального обґрунтування. Мета роботи: проаналізувати реалізацію творчих здібностей педагога в освітньому просторі закладів загальної середньої освіти. Автори здійснили аналіз щодо самоактуалізації у професійній педагогічній діяльності впроваджуючи гуманістичні принципи до сучасного освітнього простору. Для вивчення організації педагогічного процесу в закладах загальної середньої освіти було проаналізовано курикулум навчального закладу. Отримані дані використовувались для розробки моделі творчої самореалізації вчителів в інноваційному освітньому середовищі під час впровадження олімпійських цінностей в освітній процес та таблиці-матриці моделювання уроку із застосуванням олімпійських цінностей в освітньому процесі закладів освіти. Розроблена модель творчої самореалізації вчителів та матриця моделювання уроку враховує предметно-суб’єктні стосунки учасників освітнього процесу, сприяє їх ефективній взаємодії, прояву внутрішньо вільної освітньої діяльності, саморегуляції та саморозвитку, що є науковою новизною сьогодення. Перспективу подальших досліджень автори вбачають у впровадженні та перевірці ефективності розробленої моделі творчої самореалізації вчителів та матриці моделювання уроку із застосуванням олімпійських цінностей в закладах освіти.
The article provides a theoretical analysis of the formation of creative self-realization of teachers in the implementation of Olympic values in the educational process of students of general secondary education. The versatility and number of forms of implementation of Olympic education in the educational process is a significant layer for the realization of the creative abilities of teachers and the achievement of educational goals. However, the analysis of scientific sources shows that this problem remains insufficiently studied and therefore needs more detailed justification. Today, the personal qualities and spiritual world of a teacher become the most important factors and a fundamental principle of successful organization of the educational process. Purpose: to analyze the implementation of creative abilities of the teacher in the educational space of general secondary education. The authors analyzed the self-actualization in professional-pedagogical activity by introducing humanistic principles into the modern educational space. To study the organization of the pedagogical process in general secondary education institutions, the curriculum of the educational institution was analyzed. The obtained data were used to develop a model of creative self-realization of teachers in an innovative educational environment during the introduction of Olympic values in the educational process and a table-matrix of lesson modeling using Olympic values in the educational process of educational institutions. The developed model of creative self-realization of teachers and the matrix of lesson modeling takes into account the subject-subject relations of participants in the educational process, promotes their effective interaction, a manifestation of internally free educational activities, self-regulation, and self-development, which is a scientific novelty today. The authors see the prospect of further research in the implementation and testing of the effectiveness of the developed model of creative self-realization of teachers and the matrix of modeling the lesson with the use of Olympic values in educational institutions.