На сьогодні актуальним залишається питання рухової активності сучасних учнів та пропозицій щодо її підвищення, що дасть змогу поліпшити фізичний стан юних громадян нашої країни. Велике значення має правильна організація різних форм занять фізичною культурою. Жоден з уроків фізичної культури не проводиться без використання засобів основної гімнастики, серед яких значну роль в організації навчального процесу відіграють стройові вправи. Проте вони займають неналежне місце у навчальних програмах закладів загальної середньої освіти. Мета дослідження полягає в аналізі змісту стройових вправ в окремих навчальних програмах із фізичної культури та доведенні доцільності повноцінного їх використання у фізичному вихованні учнів закладів загальної середньої освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури та відеоматеріалів, порівняльний аналіз шкільних програм із фізичного виховання, анкетування, бесіда. Результати дослідження: проаналізовано вміст стройових вправ в окремих навчальних програмах із фізичної культури за період 1993-2021 рр. Виявлено, що фактично всі стройові вправи учні вивчають у початкових класах. Лише програма з фізичної культури 1993 року передбачала достатню кількість стройових навичок, які сприяли чіткій організації не лише уроків фізичної культури, а й інших масових заходів. В інших програмах, які майже дублюють попередню, кількість стройових вправ зменшується. Особливо це помітно в програмі Нової української школи. Висновки. Отже, стає зрозумілим, що стройові вправи – не зайвий засіб фізичного виховання. За їх допомогою вирішується низка освітніх, оздоровчих на виховних завдань. У розглянутих навчальних програмах із фізичної культури у розділі стройових вправ допущено низку помилок як термінологічних, так і дидактичних. Вилучення значної кількості стройових вправ із програми Нової української школи не покращить навчальний процес із фізичної культури у закладах загальної середньої освіти. При затвердженні нових програм слід враховувати недоліки програм попередніх років та думку вчителів-практиків, які працюють з учнями різних вікових ланок.
Today the issue of physical activity of modern schoolchildren and proposals to increase it remains relevant, which will improve the physical condition of young citizens of our country. Of great importance is the proper organization of various forms of physical education. None of the physical education lessons is conducted without the use of basic gymnastics, including drill exercises. It is they, who occupy an inappropriate place in the programs of general secondary education institutions. The purpose of the study is to analyze the content of drill exercises in some physical culture programs and to prove the feasibility of their full use in physical education of students of general secondary education institutions. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis of scientific and methodological literature and videos, comparative analysis of school physical education programs, questionnaires, interviews. The content of drill exercises in some physical education programs for the period from 1993 to 2021 was analyzed. It was found, that in fact all drill exercises pupils study in elementary school. Only the physical culture program of 1993 provided for the study of a sufficient number of drill skills, which contributed to the clear organization of not only physical education lessons, but also other mass events. In subsequent programs, which almost duplicate the previous ones, the number of drill exercises decreases. This is especially noticeable in the program of the New Ukrainian School. Conclusions. Drill exercises are not an unnecessary means of physical education. With their help a number of educational, health improving and upbringing tasks are solved. In the considered physical culture programs in the section of drill exercises a number of mistakes, both terminological and didactic, are made. Removing a significant number of drill exercises from the New Ukrainian School program will not improve the physical education process. When approving new programs, one should take into account the shortcomings of previous years' curricula and the opinion of practicing teachers, who work with schoolchildren of different ages.