У дисертації досліджено й обґрунтовано методичну систему фізичного виховання студентів-аграріїв, яка поєднує сукупність компонентів цілісного педагогічного процесу – від цілей до кінцевого результату – та орієнтована на особистість майбутнього фахівця. Вперше розроблено методологію створення моделі методичної системи фізичного виховання, розкриті її компоненти, шляхи функціонування у навчальному процесі з фізичного виховання. Визначено принципи, специфічні особливості, процес проектування і реформування методичної системи фізичного виховання студентів-аграріїв. Модель методичної системи розроблена на основі методології авторської концепції, яка опирається на основи теорії і методики фізичного виховання, теорії професійної підготовки фахівців фізичної культури, ідеї інтеграції всіх компонентів цілісної системи підготовки фахівця до життєдіяльності. Нова методична система базується на принципі “фізкультурно-оздоровча освіта і рухова активність упродовж усього життя”. Науково обґрунтовано теоретичні основи формування методичної системи фізичного виховання студентів аграрних університетів, встановлено рівні її функціонування та мотиваційно-цільовий, організаційно-змістовий, процесуально-діяльнісний і діагностичний блоки.
In the dissertation, the methodical system of students’ physical education in agrarian universities has been researched and substantiated which combines a set of components of an integral educational process – from goals to the final result, and is focused on the personality of the future specialist. For the first time, the methodology for creation of methodical system model of physical education is developped, its components and the ways of functioning in the educational process by physical education are determined. Principles, specific characteristics, process of designing and reforming of methodical system of physical education for agricultural students are established. Methodical system model is developed based on the methodology of the author’s concept, which is founded on the theoretic and methodical basis of physical education, theory of vocational training of physical education specialists, the idea of integration of all components into an integral training system enabling vital activity. New methodical system is based on the principle of “physical and health education and physical activity throughout life”. Theoretical basis for the formation of methodical system of physical education of students in agrarian universities is scientifically founded, the level of its functioning and motivational and purpose-oriented unit, organizational and content unit, procedural and activity unit and diagnostic unit are established.