Проблема позааудиторного читання у ЗВО галузі фізичної культури та спорту безпосередньо пов’язана з питанням про місце синтетичного та аналітичного читання у вивченні наукової спеціальної спортивної літератури. Метою навчання у плані читання у виші галузі фізичної культури і спорту є синтетичне безперекладне та безсловникове читання наукової спеціальної спортивної літератури лише з невеликою вагою мовного аналізу та перекладу і також спорадичного звернення до словника. Практика навчання достатньо ярко показала, не можна навчити синтетичному безперекладному читанню шляхом читання аналітичного. Забезпечити навчання синтетичному безперекладному читанню і також привити певні навички та вміння мовного аналізу тексту може і повинне позааудиторне синтетичне навчальне читання з елементами аналізу. Кожний навчальний текст повинен мати мовну базу для первинного синтезу, для безпосереднього, хоча й не завжди повного розуміння того, що читають. Первинне синтезування того, що читають повинне забезпечити мовний склад тексту, який включає, в основному, раніше вивчений та закріплений мовний матеріал. Такий мовний склад навчально-спортивних текстів є першою та необхідною умовою безпосереднього синтезування того, що читають. Друга важлива умова є попереднє, передтекстове опрацювання нового мовного матеріалу. Мовний матеріал, який вводиться, повинен бути опрацьованим до читання тексту (в основному самостійно) в передтекстових вправах та передтекстовому вокабулярії з коментарями тощо. В поняття «позааудиторне читання» вкладається наступний зміст – це синтетичне читання поза аудиторією текстів більш легких, більш цікавих, невеличких статей, які задають на більший період часу, чим звичайні навчальні тексти, які задають для самостійного читання до чергового заняття. Дуже важливо, що забезпечити навчання безпосередньому читанню допоможе регулярне синтетичне читання у великому обсязі поза аудиторією навчальних текстів, невеличких уривків зі спеціальної спортивної літератури з елементами аналізу, якісних за змістом, зі строгим дозуванням та послідовністю у вступі, передтекстовим опрацюванням нового з достатньою повторністю вивченого мовного матеріалу.
The problem of extracurricular reading in higher educational institutions of physical culture and sport is directly related to the question of the place of synthetic and analytical reading in while studying special scientific sports literature. The aim of reading in higher educational institution of physical culture and sports is synthetic non translated and without dictionary reading of scientific special sports literature with only a small share of language analysis and translation as well as sporadic access to the dictionary. The practice of teaching has shown quite clearly that it is impossible to teach synthetic non- translated reading by analytical reading. It is extracurricular synthetic educational reading with elements of analysis that can and should provide teaching of synthetic non-translated reading and also breed certain skills and abilities of language analysis of the text. Every training text should have a linguistic basis for the primary synthesis, for a direct, though not always complete, understanding of what is being read. The initial synthesis of what is read should provide the linguistic structure of the text, which includes, mainly, previously studied and having trained linguistic material. Such a linguistic composition of educational and sport texts for training is the first and necessary condition for the direct synthesis of what is read. The second important condition is the preliminary, pre-textual elaboration of new language material. The language material that is introduced should be processed before reading the text (mostly independently) in pre-text exercises and pre-text vocabulary with comments, etc. The term "extracurricular reading" means a synthetic outside a classroom reading of texts, which are easier and more interesting, reading of smaller articles, which are given for period of time longer than it is done for ordinary ones. It is very important that regular synthetic reading of big amount extra curriculum training texts, small extracts from special sports literature with elements of analysis, of good quality in content, with strict dosage and consistency in the introduction and pre-textual training of new material and sufficient repetition of previous one can provide good teaching of reading skills.