Мета дослідження – провести аналіз даних стосовно стану фізичного та психічного (ментального) здоров’я здобувачів вищої освіти на території СНД у цілому та в Україні зокрема, визначити методи збереження та примноження фізичного та психічного здоров’я молодих людей, які здобувають освіту у ЗВО. Запропонувати практичні методи вирішення проблем, пов’язаних із фізичним та психічним здоров’ям здобувачів вищої освіти українських ЗВО. Виявити перспективність наукових досліджень у даному проблемному полі. Проблематика збереження фізичного та психічного здоров’я здобувачів вищої освіти. В рамках представленої роботи розглядається питання збереження та примноження фізичного та психічного (ментального) здоров’я молодих людей, які перебувають у статусі здобувачів вищої освіти. Установлено, що систематичні фізичні навантаження мають надзвичайно позитивний вплив на здоров’я молодої людини. Визначено, що на сьогоднішній день розроблені різні методи психічної регуляції та саморегуляції, які можуть бути успішно застосовані для збереження та покращення психічного здоров’я людини. Авторами зазначається, що розробка програм курсів фізичного виховання на основі різноманітних спортивно-оздоровчих систем та запровадження таких курсів у освітню програму закладів вищої освіти є надзвичайно важливим завданням у контексті збереження фізичного та ментального здоров’я української молоді. Також, доцільно розробити та запровадити інтегрований курс на основі методики психологічного тренінгу для того, щоб здобувачі вищої освіти мали можливість опанувати навички психічної регуляції та саморегуляції, що позитивним чином впливатиме на психічне здоров’я студентської молоді.
The presented work considers the issue of maintaining and increasing the physical and mental health of young people who are in the status of higher education. An analysis of data on the physical and mental health of student youth was found, which showed that a significant number of young people studying in higher education have poor health and their level of physical development is quite low. This is a large-scale problem for the Ukrainian state. Regular physical activity has been shown to have an extremely positive effect on a young person's health. As a result of regular training, the physiological state of all functional systems of the body improves. There are positive effects on a person's mental health. It is determined that various methods of mental regulation and self-regulation have been developed to date, which can be successfully used to maintain and improve human mental health. The authors note that the development of physical education programs on the basis of various sports and health systems and the introduction of such courses in the educational program of higher education institutions is an extremely important task in the context of maintaining physical and mental health of Ukrainian youth. It is also advisable to develop and implement an integrated course based on psychological training methods so that higher education students have the opportunity to master the skills of mental regulation and self-regulation, which will positively affect the mental health of students. The authors argue that in order to successfully fulfill the task of preserving and enhancing the health of Ukrainian youth, it is necessary to conduct large-scale research in this context, as constant monitoring of the problem situation allows timely development of effective methods. In the realities of modern Ukraine, such an approach is extremely relevant.