У статті розглянуто виявлену нами науково-прикладну проблему теоретичної підготовки у плаванні, яка визначається протиріччям між доведеною потребою в
теоретичній підготовці та відсутністю відповідних компонентів у програмно-нормативному забезпеченні плавців на етапі початкової підготовки. Мета роботи полягала у встановлені структури та змістовного наповнення теоретичної підготовки для етапу початкової підготовки у плаванні. В роботі застосовувалися такі методи досліджень: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел, вивчення документальних матеріалів, систематизація наукової інформації, соціологічне опитування у вигляді анкетування для встановлення актуальних проблем теоретичної підготовки в плаванні. В анкетуванні взяли участь тренери-викладачі з плавання, загальною кількістю 17 осіб. Серед опитаних 3 тренери вищої категорії, з них 1 заслужений тренер України, 6 осіб – тренери першої категорії, 8 осіб – тренери другої категорії. До змісту теоретичної підготовки спортсменів на етапі початкової підготовки нами було включено найбільш затребувані на даному етапі підготовки теми, тобто теми, які отримали від тренерів-викладачів найвищі оцінки («4» та «5» балів), і в сумі відсоткова частка думок тренерів-викладачів, що оцінили дані теми на «4» та «5» балів складає понад 2/3 опитаних, тобто 66 %. Наукова новизна. Обґрунтовано структуру та зміст системи теоретичної підготовки плавців на етапі початкової підготовки. Встановлено що найбільш затребуваними на даному етапі є сім розділів знань: «Історія розвитку плавання», «Безпека життєдіяльності та правила поведінки на воді», «Гуманітарні знання у підготовці плавців», «Режим харчування і гігієна плавця», «Зміст спортивної підготовки в плаванні», «Змагальна діяльність у плаванні», «Матеріально-технічне забезпечення підготовки плавців». За даними розділами знань тренерами-викладачами обрано 15 тем, які на їх думку будуть найнеобхіднішими у теоретичній підготовці юних плавців.
The article considers the scientific and applied problem of theoretical training in swimming, which is determined by the contradiction between the proven need for theoretical training and the lack of relevant components in the software and regulations of swimmers at the initial stage of training. The purpose of the work was to establish the structures and content of theoretical training for the stage of initial training in swimming. The following research methods were used in the work: theoretical analysis and generalization of literary sources, study of documentary materials, systematization of scientific information, sociological survey in the form of a questionnaire to identify current problems of theoretical training in swimming. 17 swimming coaches took part in the survey. Among the respondents are 3 coaches of the highest category, including 1 honored coach of Ukraine, 6 реоple – coaches of the first category, 8 people – coaches of the second category.
The content of theoretical training of athletes at the initial stage of training included the most popular topics at this stage of training. These are the topics that received the highest marks from coaches ("4" and "5" points), and in total the percentage of opinions of coaches who rated these topics on "4" and "5" points is more than 2/3 respondents (66%). Scientific novelty. For the first time the structure and content of the system of theoretical training of swimmers at the stage of initial training are substantiated. It was found that the most popular at this stage are seven sections of knowledge: "History of swimming", "Life safety and rules of conduct on the water", "Humanitarian knowledge in training of swimmers", "Diet and hygiene of swimmers", "Content of sports training in swimming", "Competitive activity in swimming", "Logistical support of swimmers". According to these sections of knowledge, the trainers-teachers selected 15 topics that in their opinion will be the most necessary in the theoretical training of young swimmers.