В статті розглянуто проблему фізичної підготовки молодших підлітків засобами вільної боротьби в умовах шкільної спортивної секції. Аналіз науково-методичної літератури з проблеми показав, що основною характерною особливістю дітей даного віку є перехід від молодшого шкільного віку до підліткового, який супроводжується бурхливим і нерівномірним розвитком, виникає багато різноманітних проблем, пов’язаних зі статевим дозріванням. Мета дослідження полягає в експериментальній перевірці впливу занять вільною боротьбою на фізичну підготовленість молодших підлітків. Експериментальна методика тренувань юних борців на етапі початкової підготовки передбачала розвиток фізичних якостей з акцентом на розвиток швидкісних, швидкісно-силових і силових здібностей, а також гнучкості й координаційних здібностей засобами вільної боротьби і була організована в три етапи. Заняття з вільної боротьби зі школярами експериментальної групи були спрямовані на загальну фізичну підготовку, яка здійснювалась як за рахунок засобів вільної боротьби, так і засобами інших видів спорту. Основними положеннями експериментальної методики занять вільною боротьбою в шкільній спортивній секції були: врахування вікових та індивідуальних особливостей юних борців; врахування сенситивних періодів розвитку фізичних якостей; включення великої різноманітності фізичних вправ з переважним залученням засобів вільної боротьби. Висновки. Результати педагогічного експерименту дають підстави вважати, що в процесі секційної роботи з юними борцями під впливом загально підготовчих вправ поєднання зі спеціально-підготовчими та імітаційними вправами юних борців у юнаків 11-12 років відбулися достовірні позитивні зрушення в розвитку основних фізичних якостей.
The article deals with the problem of physical training of younger teenagers by means of freestyle wrestling in the conditions of the school sports section. An analysis of the scientific and methodological literature on the problem showed that the main characteristic feature of children of this age is the transition from primary school age to adolescence. This process is accompanied by rapid and uneven development, there are many different problems associated with puberty. The purpose of the study is to experimentally test the effect of freestyle wrestling on the physical fitness of younger adolescents. The experimental method of training young wrestlers at the stage of initial training assumed the development of physical qualities with an emphasis on the development of speed, speed-strength and strength abilities, as well as flexibility and coordination abilities by means of freestyle wrestling and was organized in three stages. Freestyle wrestling classes for schoolchildren of the experimental group were aimed at general physical training, which was carried out both at the expense of freestyle wrestling and other sports. The main provisions of the experimental methodology for practicing freestyle wrestling in the school sports section were: taking into account the age and individual characteristics of young wrestlers; taking into account sensitive periods of development of physical qualities; the inclusion of a wide variety of physical exercises with the predominant involvement of freestyle wrestling means. Conclusions. The results of the pedagogical experiment give reason to believe that in the process of sectional work with young wrestlers, under the influence of general preparatory exercises in combination with special preparatory and imitation exercises, 11-12-year-old boys experienced significant positive changes in the development of the main physical qualities.