Основним принципом реалізації розвивально-оздоровчих занять з фізичної культури підлітків є диференційоване застосування навантажень та оцінка фізичної підготовленості. Диференціація ґрунтується на індивідуальних можливостях однорідних за рівнем фізичного здоров’я груп. Мета роботи. Обґрунтувати належні рівні розвитку фізичних здатностей у дівчаток 12-13 років різного рівня фізичного здоров’я. Матеріал і методи дослідження. У дослідженні взяли участь 101 школярка 12-13 років. Вибір саме цих учнів зумовлений найбільшою варіабельністю їхнього морфофункціонального стану серед усіх школярок. Висновки. Визначені належні норми фізичної підготовленості для дівчаток 12-13 років різного рівня здоров’я та раціональні параметри фізичних навантажень. На підставі факторного статистичного аналізу, раціональним варіантом планування фізичної підготовки дівчаток 12-13 років є такий, при якому на розвиток сили має витрачатися 26% часу, швидкісно-силових якостей та спритності – по 20-21%, на витривалість – 18% та на швидкісні якості – 12%. Розвивально-оздоровчий пульсовий режим для дівчаток з низьким та нижчим за середній рівнем фізичного здоров’я – 167-190 уд/хв.
Problem statement and analysis of recent publications. The theory and methodology of physical education provides for the definition of a rational set and scope of special tools and methods, the sequence of their use at different stages of the health process in accordance with the goals and objectives of exercise for people of different ages, health and fitness. The purpose of the work. Justify the appropriate levels of development of physical abilities in girls 12-13 years of age at different levels of physical health. Material and research methods. The study involved 101 schoolgirls aged 12-13. The choice of these students is due to the greatest variability of their morphofunctional state among all schoolgirls. Conclusions. The main principle of the implementation of developmental and health-enhancing physical education classes for adolescents is the differentiated use of exercise and assessment of physical fitness. Differentiation was based on the individual capabilities of homogeneous groups in terms of physical health. Appropriate standards of physical fitness were identified for 12-13-year-old girls with different levels of health along with the rational parameters of physical exercise. Based on factorial statistical analysis, a rational design for physical training of 12-13-year-old girls was one, in which 26% of training time was spent on strength development, 20-21% – on the development of speed and strength abilities and agility, 18% – on endurance and 12% – on speed abilities. Developmental and health-enhancing heart rate zone for girls with low and below average levels of physical health was 167-190 bpm.