The article reveals the impact of swimming lessons on improving the physical and mental performance of students of higher education institutions. Purpose: to reveal the features of swimming lessons to improve the mental and physical performance of students. Methodology: the analysis of scientific and methodical literature is carried out and practical achievements of scientists are developed for the purpose of definition of a modern condition and motivation of applicants of higher education to swimming lessons. A survey of student youth was conducted to determine their psychophysical condition.Scientific novelty: in the process of academic swimming lessons it is possible to improve the physical condition of students through the differentiation of physical activity, taking into account the initial psycho-emotional state of those who are engaged. Conclusions: thus, the educational, upbringing, developmental and health-improving importance of swimming in higher education institutions, its contribution to the training of future professionals is emphasized by many authors. Swimming classes contribute to the overall harmonious development of man. However, experts note a sharp decline in interest in physical education among schoolchildren and students, as well as the insignificant effectiveness of these classes, which affects the physical development and health of students. Yesterday's student, becoming a student, gets into new conditions, characterized by intense workload, active social contacts and stressful situations. That is why the search for the most effective forms and methods of improving the health of students by means of swimming remains relevant.
В статті розкрито вплив занять з плавання на покращення фізичної та розумової працездатності студентів закладів вищої освіти. Мета роботи: розкрити особливості занять з плавання на покращення показників розумної і фізичної працездатності студентів. Методологія: здійснено аналіз науково-методичної літератури та опрацьовано практичні доробки науковців з метою визначення сучасного стану та мотивації здобувачів вищої освіти до занять з плавання. Проведено опитування студентської молоді з метою визначення їх психофізичного стану. Наукова новизна: у процесі академічних занять із плавання можна поліпшити фізичний стан студентів з допомогою диференціації фізичних навантажень з урахуванням обліку вихідного психоемоційного стану, тих хто займається. Висновки: таким чином, освітнє, виховне, розвиваюче та оздоровче значення плавання у закладах вищої освіти, його внесок у професійну підготовку майбутніх фахівців підкреслюють багато авторів. Заняття з плавання сприяють у цілому гармонійному розвитку людини. Проте фахівці відзначають різке падіння інтересу до занять фізичною культурою і серед школярів, і серед студентів, а також незначну ефективність цих занять, що позначається на фізичному розвитку та стан здоров'я учнів. Вчорашній школяр, стаючи студентом, потрапляє до нових умов, що характеризуються інтенсивним навчальним навантаженням, активними соціальними контактами та стресовими ситуаціями. Саме тому пошук найефективніших форм і методів зміцнення здоров'я студентів засобами плавання залишається актуальним.