У дисертації розроблені положення про доцільність і можливість застосування рівневої диференціації в організації навчальної взаємодії учнів на уроках геометрії. Запропонована методична система вивчення властивостей трикутника в умовах рівневої диференціації в основній школі (мета, методи, організаційні форми, прийоми та засоби, діагностичний апарат). Сформульовані вимоги до змістового наповнення системи рівневих розвиваючих вправ з геометрії та виділені їх конструктивні особливості. Запропонована модель застосування комп’ютера на уроках геометрії для розв’язування трикутників (програма GRAN-2D та авторська програма Triangle).
The statements about expediency and possibility of level differentiation’s application in organization o f educative interactivity of students at Geometry' lessons are substantiated in the thesis. The methodics system of triangle properties learning in conditions of level differentiation in secondary school (purpose, methods and techniques, organizational forms, means and diagnostics) is worked out. The requirements to the content filling o f system of level developing exercises in Geometry are formulated and their constructive peculiarities are distinguished. The model of using the computer at Geometry lessons for the solution of triangles (the program GRAN-2D and the author’s program Triangle) is proposed.