Стаття присвячена детальному дослідженню сучасних освітніх трендів 2023 року в галузі фізичного виховання та підготовки освітніх кадрів. В статті визначено поняття освітніх трендів як перспективних змін в освітньому середовищі та виявлено, що вони спрямовані на підвищення якості вищої освіти та сприяють вирішенню викликів, які стоять перед освітянами. Доведено, що реалізація освітніх трендів у галузі фізичного виховання та підготовки освітніх кадрів вимагає опори на наявні в педагогічній теорії і практиці уявлення про підготовку майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Підкреслено, що інноваційні зміни в галузі фізичного виховання та у підготовці педагогів можуть відбуватися на рівні змісту, використання ефективних освітніх інструментів, оцінювання та організації освітнього процесу. На основі аналізу науково-педагогічної літератури в статті виокремлено освітні тренди, що переважатимуть у 2023 році: перехід до дистанційної освіти, використання інформаційно-комунікаційних технологій, реалізація міждисциплінарної співпраці, впровадження інноваційних освітніх технологій, удосконалення системи оцінювання навчальних досягнень студентів, створення інклюзивного середовища та створення безпечного освітнього середовища. У статті представлено аналіз позитивних змін у сфері фізичного виховання та у підготовці фахівців освітньої галузі, а також описано специфіку імплементації освітніх трендів для підвищення ефективності та результативності вищої освіти.
The article concerns the detailed investigation of contemporary educational trends of 2023 in the field of physical training and education of teaching staff. The notion of education trends was defined as prospective changes within the educational environment and it was found that these trends are oriented towards enhancement of the quality of education and solving the existing challenges. We proved that realization of educational trends in the field of physical training and education of teaching staff requires the consideration of contemporary ideas about training of future specialists of physical culture and sports in pedagogical theory and practice. It was revealed that innovative changes in the field of physical training and education of teaching staff may occur at the different levels like content, using of pedagogical instruments, assessment, organization of educational process. We differentiated educational trends that are typical for 2023. They are the following: transition to distance learning; using of information and communication technologies; realization of interdisciplinary links; implementation of innovative pedagogical technologies; improvement of assessment; creation of inclusive educational environment; building of secure educational environment. The article analyzes the positive changes in the field of physical training and education of teaching staff. It was found that implementation of these educational trends makes physical training and education of teaching staff more efficient and helps to prevent a number of challenges arising due to external or internal factors. Also, the research explains the main peculiarities of realization of educational trends in order to enhance the efficiency and results of higher education.