Відповідно до результатів аналізу спеціалізованої науково-методичної літератури встановлено, що актуальним питанням формування тактичної підготовленості майбутніх офіцерів до застосування прийомів службово-прикладного рукопашного бою в екстремальних умовах службово-бойової діяльності (СБД) – присвячено недостатню кількість наукових праць, що підкреслює актуальність обраного напряму наукової розвідки. Головною метою дослідження є конструювання та апробація змістово-функціональної моделі формування готовності майбутніх офіцерів-правоохоронців до застосування тактичних схем ведення рукопашної сутички із супротивником у змодельованих екстремальних умовах СБД. В результаті емпіричного дослідження нами сконструйовано та апробовано змістово-функціональну модель формування готовності майбутніх офіцерів до застосування тактичних схем ведення рукопашної сутички із супротивником у змодельованих екстремальних умовах СБД. При порівнянні показників до та після апробації зазначеної вище змістово-функціональної моделі встановлено, що результати, отримані наприкінці педагогічного експерименту у досліджуваних групах зросли відносно вихідних та проміжних показників, і ці відмінності є переважно достовірними (Ег, Р≤0,05).
Summarizing the results of the analysis of the scientific methodical and reference literature, it is established, that the urgent issue of forming the tactical preparedness of representatives of the institutions of the security and defense sector of Ukraine (SDSU) to use the techniques of service-applied hand-to-hand combat in extreme conditions of service-combat activity (SCA) – an insufficient number of scientific works are devoted to it. This emphasizes the relevance and practical component of the chosen direction of scientific research. The main goal of the study is the construction and approval of a content-functional model of the formation of the readiness of future law enforcement officers to use tactical schemes of hand-to-hand combat with the enemy in simulated extreme SCA conditions. As a result of the empirical study, the members of the research group constructed and tested a content-functional model for the formation of the readiness of future law enforcement officers to use tactical schemes for conducting hand-to-hand combat with the enemy in simulated SDSU conditions. When comparing indicators before and after approbation of the above-mentioned content-functional model, it was established that the results obtained at the end of the pedagogical experiment in the studied groups Kg and Eg increased relative to the initial and intermediate indicators, and these differences are mostly reliable (Eg, Р≤0.05). Prospects for further research in the chosen field of scientific intelligence include the development of tactical schemes for hand- to-hand combat with the enemy in the aquatic environment.