У дослідженні було проведено аналіз літературних джерел за останні п’ять років та виявлено понад п’ятсот наукових публікацій, що підтверджує актуальність єдиноборства – бойовий хортинг серед науковців, педагогів, тренерів, спортсменів, вболівальників та ін. Так, систематично, за календарем проводяться змагання різного рівня та, відповідно, й наукові дослідження. Презентовано в умовах воєнного стану Модельну навчальну програму «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. Варіативний модуль «Бойовий хортинг». Ії впровадження сприяє формуванню активної життєвої позиції в майбутніх учителів фізичної культури, тренерів (студенти та курсанти) єдиноборства, учнів, які згодом стають успішними особистостями. Авторами публікації описано два етапи педагогічного експерименту (1-й: узагальнення даних літературних джерел з визначеного напряму дослідження; 2-й етап: визначення фізичної працездатності за тестом PWC170 – Степ-тест). Для визначення потужності виконуваної роботи (W) і числа сходжень ми взяли: чотири вагові категорії (50 кг, 55 кг, 60 кг, 65 кг) студентської молоді, курсантів. Таким чином, отримано розраховані математичним методом результати.
In the scientific work, an analysis of literary sources was carried out in recent years and more than five hundred scientific publications were identified, which confirms the relevance of martial arts – Combat Horting among scientists, teachers, trainers, athletes, fans, etc. Thus, competitions of various levels and, accordingly, scientific research are held systematically according to the calendar. The model educational program «Physical culture. 5-6 grades» for institutions of general secondary education. Variant module «Combat Horting». Its implementation contributes to the formation of an active life position in future coaches (students and cadets) martial arts, pupils who later become successful individuals. The authors of the publication describe three stages of the pedagogical experiment (1st: summarization of data from literary sources from a specific research area; 2nd stage: determination of physical capacity according to the test PWC170 – Step-test). To determine the power of the performed work (W) and the number of ascents, we took: two weight categories – 33 kg and 35 kg for younger teenagers: fifth-grade students; four weight categories (50 kg, 55 kg, 60 kg, 65 kg) of youth student, cadets. Thus, the results calculated by the mathematical method were obtained.