Дисертаційне дослідження присвячено актуальній психолого-педагогічній проблемі формування комунікативних умінь розумово відсталих старшокласників у процесі вивчення граматичної теми «Прикметник» засобами використання різних лексичних, стилістичних, лексико-граматичних і граматико-стилістичних вправ. Розроблені в дисертації показники, критерії та рівні сформованості комунікативних умінь розумово відсталих учнів дозволили виявити особливості процесу їх формування, з урахуванням яких розроблено авторську методику, спрямовану на розвиток мовленнєвих та комунікативних умінь, а також встановлення залежності рівня їх сформованості від граматичних знань та мовленнєвих умінь, зокрема з теми «Прикметник». Розроблено комплекс психолого-педагогічних і методичних основ формування комунікативних умінь розумово відсталих учнів як чинника психологічного розвитку школярів, їхнього особистісного становлення, оптимізації міжособистісних стосунків та успішної соціалізації в суспільстві.
Thesis search is devoted to actual psychological and pedagogical problem to form communicative abilities of mentally retarded senior school students during the learning process of Adjective grammar theme by method to use different lexical, stylistic, lexical and grammar, grammar and stylistic exercises. Indices, criteria and formation levels ofmentally retarded students worked out in the thesis helped to determine the peculiarities of the ir formation process that helped to elaborate the author method directed to developspeech and co mmunicative abilities and also to establish dependence of their formation level on grammar knowledge especially for adjective and speech abilities. A complex of psychological and pedagogical and methodical grounds was worked out to form communicative abilities of mentally retarded students as index of students’ psychological development, their personality formation, interpersonal attitudes optimization and
successful socialization in socium.