Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних чинників розвитку винахідливості дітей дошкільного віку. Здійснено теоретичний аналіз стану дослідження проблеми творчості та винахідливості зарубіжними та вітчизняними авторами, вивчено і систематизовано психологічні особливості прояву винахідливості за такими критеріями, як евристичність, творча уява, гнучкість мислення та самостійність, які було покладено в основу внутрішніх чинників її розвитку. На основі теоретичного аналізу визначено рівні розвитку винахідливості дошкільників (низький, середній, високий). Встановлено, що психологічними чинниками розвитку винахідливості дошкільників є внутрішні (цінування дитиною власної системи правил розв’язання завдань; інтерес дошкільника до перетворення навколишньої дійсності шляхом створення нових, раніше неіснуючих у досвіді дитини образів чи предметів; прагнення дитини переосмислювати функції об’єктів з метою використання їх у новій якості; потреба дошкільника у творчому самовираженні;) та зовнішні, серед яких: соціально-психологічні (творчий характер взаємин з оточуючими; наявність позитивного психологічного клімату в родині; компетентність батьків з питань розвитку винахідливості дітей) та освітні (створення креативно збагаченого навчально-виховного середовища; високий творчий потенціал педагога). Створено теоретико-експериментальну модель розвитку винахідливості дошкільників, яка є своєрідним відображенням взаємозв’язку та взаємовпливу внутрішніх та зовнішніх чинників її розвитку. Обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність комплексної програми активізації психологічних чинників розвитку винахідливості дітей дошкільного віку.
The dissertation deals with the investigation of psychological factors of the ingenuity development of the preschool children. The theoretical analysis of the research state of the creative activity and ingenuity problem manifested by foreign and domestic authors is given, the psychological features, which are the bases of the inner factors of the development of the ingenuity manifestation, are studied and systematized according to
such the criteria as heuristics, constructive ideas, flexibility of thinking, and independence.
The levels of the ingenuity development of the preschool children (low, medium, high) are
determined on the basis of the theoretical analysis. It has been proved that psychological
factors of the ingenuity development of the preschool children are: inner (the appreciation
by a child of his or her own system of rules of a task solution; the desire of a child to make
the surroundings better by means of creation of new images and things which have not
existed in the mind of a child before; the aspiration of a child for the reconsideration of the
functions of the objects in order to use them in a new way; the aspiration of a child for a
creative self-expression), outer (social and psychological factors: a creative character of
mutual relations with surrounding people , positive psychological atmosphere in a family,
competence of parents in the questions of the ingenuity development of children), and
educational ones (the provision with the proper conditions of the ingenuity development; a
high creative potential of a teacher). The experiment-theoretical model of the ingenuity
development of the preschool children, which is a peculiar reflection of the interconnection and two-way influence of the inner and outer factors of its development, is created. The efficiency of a complex program of the psychological factors activization of the ingenuity development of the preschool children is grounded, developed, approved and proved.