One of the peculiar features of the modern world is the increased attention to foreign languages at all levels of the world education system. A modern specialist must actively master at least one foreign language as a means of communication. Communication involves the communication participants interaction, the more active such interaction, the more effective the communicative act is. The interaction of participants involves common activity of the educational process participants, when they exchange information, together achieve the purpose of communicative act, evaluate communicative and non-communicative behavior, are fully immersed into the atmosphere of communication in order to solve certain problems. Practical implementation of effective communication is associated with the use of appropriate learning technologies that encourage students to actively use foreign language. The purpose of any technology is to help increase the effectiveness of the learning process. Interactive learning is the learning which takes place under the condition of active interaction of all educational process participants. We can state that this is a process of co-learning and mutual learning, where both the student and the teacher are equal in such process. In modern higher education institutions, collective and group learning technologies are the most acceptable. The common students’ activity means that everyone makes their personal individual contribution, into the learning process where there is an knowledge, ideas, means of activity exchange. It is necessary to implement a creative approach to the use of modern progressive interactive technologies that can ensure the self-realization of each student. The use of interactive technologies encourages students and teachers to self-improvement, creativity and professional development. In the process of learning process organizing with the use of certain interactive technologies, the teacher becomes the organizer of educational and cognitive, independent, communicative, innovative and creative activities of students; he/she has opportunities to improve the learning process, develop students' communicative competence and holistic development of their personality.
Однією з визначних рис сучасного світу є підвищена увага до іноземної мови на всіх рівнях світової освітньої системи. Сучасний фахівець повинен активно володіти хоча б однією іноземною мовою як засобом спілкування. Комунікація передбачає взаємодію учасників спілкування, чим активнішою буде ця взаємодія, тим результативнішим буде акт спілкування. Взаємодія учасників спілкування передбачає спільну діяльність учасників навчального процесу, коли вони обмінюються інформацією, разом досягають мети комунікативного акту, оцінюють дії, комунікативну та некомунікативну поведінку учасників спілкування, повністю занурюються в атмосферу спілкування задля вирішення певних проблем. Практична реалізація ефективного спілкування пов’язана з використанням відповідних технологій навчання, що спонукають студентів до активного використання мови. Мета будь якої технології навчання полягає у наданні допомоги у підвищенні ефективності процесу навчання. Інтерактивне навчання – це навчання, яке відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Можна стверджувати, що це процес співнавчання та взаємонавчання, де і студент, і викладач є рівноправними суб’єктами цього процесу. У сучасних закладах вищої освіти для нас найбільш прийнятними є технології колективно-групового навчання. Спільна діяльність студентів означає, що кожен вносить свій особистий індивідуальний внесок, у процесі роботи йде обмін знаннями, ідеями, засобами діяльності. У закладах вищої освіти необхідно впроваджувати творчий підхід до використання сучасних прогресивних інтерактивних технологій, що здатні забезпечити самореалізацію кожного студента. Використання інтерактивних технологій спонукає студента та викладача до самовдосконалення, творчості, професійного розвитку. В процесі організації навчання з інтерактивних технологій, викладач стає організатором навчально-пізнавальної, самостійної, комунікативної, творчої та креативної діяльності студентів; у нього з'являються можливості для вдосконалення процесу навчання, розвитку комунікативної компетенції студентів та цілісного розвитку їх особистості.