Система зовнішнього незалежного оцінювання в Україні як засіб підвищення якості середньої та вищої освіти та вагомий фактор у боротьбі з корупцією формується за підтримки міжнародних і громадських організацій з 2004 року. Зусилля, яких докладають для популяризації англійської мови в нашій державі, пов’язані з тим, що економічний розвиток країн великою мірою залежить від знання мови міжнародного спілкування. До зухвалого вторгнення держави-терориста на нашу територію, розпочатого у лютому 2022 року, англійську мову планували включити до переліку обов’язкових предметів ЗНО з 2023 року. Проте, повномасштабна російська агресія змусила змінити формат зовнішнього незалежного оцінювання. Уже два роки поспіль проведення ЗНО є неможливим, тому його замінено на національний мультипредметний тест. НМТ – комп’ютерний онлайн-тест, що складається з трьох блоків: українська мова, математика та історія України. Англійська мова є одним із предметів за вибором. Стаття присвячена формуванню в старшокласників мовленнєвих вмінь, необхідних для виконання завдань з читання на ЗНО. Зокрема, визначено стратегії читання, які слід застосовувати з різними типами завдань (ознайомлювальне читання – skimming, швидке читання тексту для пошуку конкретно інформації – scanning, повільне ретельне читання для отримання докладно інформації – careful reading; окреслено форми роботи із учнями (групова та індивідуальна); запропоновано відповідні навчальні ресурси (автентичні підручники, онлайн-курси, відео уроки, блоги, інтернет-сайти, мобільні додатки тощо). Зроблено висновок про те, що ефективність складання ЗНО з англійської мови, як і більшості стандартизованих тестів, з одного боку, залежить від обізнаності випускників шкіл зі стратегіями виконання різних типів завдань, з форматом і часовими обмеженнями тесту тощо, а з іншого, – від володіння ними усіма видами мовленнєвої діяльності на рівні В1 або В2.
As the title implies the article deals with the issue of external independent evaluation (EIE), which is crucial for improving public education, implementation of Ukraine’s constitutional rights to equal access to quality education, and an effective measure against corruption. Since the development of countries largely depends on knowledge of the foreign languages, English is among the subjects of the external testing. The objects of control of external examinations in English are listening, reading, and writing skills, as well as lexical and grammatical aspects of foreign language communication. This article offers a solution to the problem of development students’ English reading skills by suggesting effective reading strategies, activities, and recourses. The main purpose of the article is to describe how to apply some reading strategies into different reading tasks. This paper, first of all, overviews literature regarding the development of the students’ English language skills, which have been tested on the external independent evaluation. It further presents basic information on such reading strategies as skimming, scanning, and careful reading, paying special attention to applying these strategies into such reading tasks as: matching; multiple choice; missing sentence / gap-fill. The paper suggests organizing such activities within the reading strategies as: teacher-leading activity with the whole class, teacher-supervised individual activity; peer-learning activity; competition; testing; home tasks. It also gives a valuable information on possible ways of development students’ English reading skills using text books, Internet resources, mobile applications etc. The article summarizes the necessity of both language preparation and students’ awareness of the types of reading tasks, the format and time restrictions of the test. The findings of the paper call for incorporation of the reading strategies in language training within secondary education. The article is of great help to the foreign language teachers and researches who work on examining, developing, and improving the strategies of EIE preparation.