У статті схарактеризовано ключові поняття: “зміст освіти”, “зміст професійної освіти”, “освітня програма”. Виокремлено й описано основні аспекти змісту освіти на підставі дослідження освітніх програм за другим (магістерським) рівнем вищої освіти, за якими відбувається підготовка майбутніх викладачів вокалу в закладах вищої освіти.
Мета статті полягає в характеристиці змісту підготовки майбутніх викладачів вокалу та у виокремленні спільних і відмінних аспектів змісту освітньо-професійних програм.
Загальна характеристика змісту підготовки майбутніх викладачів вокалу побудована на нормативних положеннях і вітчизняних наукових позиціях стосовно того, що зміст освіти варто витлумачувати через систему професійних результатів навчання (знання, уміння, навички). До ґрунтовного аналізу змісту підготовки майбутніх викладачів вокалу залучено дев’ять освітніх програм за спеціальністю 025 Музичне мистецтво, за якими готують майбутніх викладачів вокалу у ЗВО та що акредитовані Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти за другим (магістерським) рівнем вищої освіти (за період із 2019 до 2023 року). У семи ОПП диференційовано спільні й відмінні характеристики ОК, зазначено назву ОП та рік оновлення ОП. На цій підставі з’ясовано тенденції до оновлення ОП й особливості підготовки майбутнього викладача вокалу ЗВО, з огляду на специфіку формування ФК та ПРН кожної ОП. Дослідницькі перспективи за вибраним науковим напрямом пов’язані з розширенням порівняльного аналізу змісту підготовки майбутнього викладача вокалу, згідно з переліком компонентів та їхньою логічною побудовою, для виокремлення ФК і ПРН із циклу професійної підготовки.
The main key concepts: “content of education”, “content of professional education”, “educational program” have been characterized in the article and the main aspects of the content of education through educational programs at the second (master's) level of higher education, which are used to train future vocal teachers in institutions of higher education have been revealed. The purpose of the article is to characterize the content of the training of future vocal teachers and highlight the common and different aspects in the content of educational and professional programs in the preparation of future vocal teachers of higher education institutions. The general characteristics of the content of the training of future vocal teachers made us emphasize the main normative provisions and scientific positions of national scientists that the content of education should be considered through the system of professional learning outcomes (knowledge, abilities, skills) based on established pedagogical principles (cognitive, practical and creative experience and the experience of the formation of the surrounding reality). For a thorough analysis of the characteristics of the content of the training of future vocal teachers, nine educational programs for the period from 2019 to 2023 accredited by the National Agency for Quality Assurance of Higher Education at the second (master's) level of higher education were singled out. It has been established that in accordance with the seventh qualification level of the National Framework of Qualifications, educational and professional programs in the specialty 025 Musical Art, which prepare future vocal teachers in higher education institutions, have been identified. In view of the defined purpose of the study, we have analyzed the content of the training of the future vocal teacher by identifying 9 accredited EPs among the higher education institutions of Ukraine and identified the common and distinctive characteristics of the EP, the name of the EP and the year of the update of the EP, which showed the trends of updating the EP and the peculiarity of the training of the future vocal teacher of the higher education institution, taking into account the peculiarities of the formation of EC and PLO of each EP individually. We see the perspective of the research in the direction we have chosen in the expansion of the comparative analysis of the future vocal teacher training content from the list of components and their logical construction to distinguish EC and PLO from the cycle of professional training.