У статті здійснено акцент на проблемі розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики під час фахової підготовки як необхідного уміння, що є важливою складовою фахових компетентностей та забезпечує професійне самоздійснення педагога. З’ясовано, що для дослідження різних педагогічних явищ та процесів науковцями застосовується метод моделювання, зокрема педагогічного, який передбачає побудову моделі. Для забезпечення теоретичного підґрунтя проаналізовано наукові розвідки, які розкривають проблему побудови структурно-функціональної моделі формування різних фахових компетентностей та розвитку критичного мислення майбутніх учителів. Створено структурно-функціональну модель розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики у процесі фахової підготовки. Побудована модель – це схематизоване представлення усіх педагогічних заходів, які забезпечуватимуть ефективність і результативність розвитку критичного мислення майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки. До складу структурно-функціональної моделі увійшли наступні упорядковані та взаємопов’язані компоненти: цільовий, теоретико-методологічний, змістово-процесуальний та результативно-оцінювальний. Основними функціями побудованої структурно-функціональної моделі визначено такі: теоретичну (дозволяє забезпечити теоретичну основу для розвитку критичного мислення майбутніх учителів з урахуванням діалектичних закономірностей); практичну (дає можливість репрезентувати модель як інструмент і засіб наукового експерименту); дескриптивну (полягає в поясненні специфіки і змісту означеної технології за рахунок абстрагування від реалій кожного закладу вищої освіти, дозволяє встановити суттєві змістові характеристики професійної підготовки вчителів інформатики); прогностичну (дозволить передбачити майбутній розвиток технології розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики, використання найбільш оптимальних методів і прийомів); нормативну (передбачає можливість опису та побудови бажаного ідеального образу цього процесу під час фахової підготовки). Модель розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики у процесі фахової підготовки є динамічною і за необхідності може бути доповнена новими компонентами.
The article is focused on the problem of the developing of critical thinking of future IT teachers during the professional training as necessary ability, which is an important component of the professional competences and provides teacher’s professional self-realization. It was found that for the studying of the various pedagogical phenomena and processes, scientists use the method of modelling, in particular, pedagogical modelling, which involves building a model. An analysis of the scientific researches that reveals the problem of the structural and functional model of the formation of the various specialties, competen-cies and the development of critical thinking of a future teacher that became the theoretical basis for building of the structural and functional models of the development of critical thinking of future IT teachers in the process of the professional training. The built model is a schematic presentation of all pedagogical measures that will ensure efficiency and the effectiveness of the development of critical thinking of future teachers in the process of the professional training. The structural-functional model includes the following ordered and interconnected components: target, theoretical methodological, content procedural and result-evaluative. The main functions of the built structural-functional model are defined: theoretical (allows to provide a theoretical basis for the development of critical thinking of future teachers, taking into account dialectical regularities); practical (makes it possible to represent the model as a tool and means of a scientific experiment); descriptive (consists of an explanation specifics and content of the specified technology due to abstraction from realities of each institution of higher education, allows to establish essential contents characteristics of IT teachers’ professional training );prognostic (will make it possible to predict the future development of the critical development technology thinking of future IT teachers, using the most optimal methods and techniques); normative (provides the possibility of the description and construction of the desired ideal image of this process during the professional preparation). Model of the development of critical thinking of future IT teachers during professional training is dynamic and, if necessary, it can be supplemented with new components.