У статті висвітлено проблематику щодо ключових аспектів у контексті комплексного процесу соціалізації кожного індивідуума через призму реалізації активностей у закладах освіти. Одне з чільних місць – продукуванню ідей на шляху до екстраполяції актуальних напрямів, пов’язаних із процесами інформатизації суспільства.
Форми навчальної роботи, які здійснюються під час проведення уроку / уроків (індивідуальні діяльності, робота в парах / групах), – проаналізовано через призму впровадження трендових технік тайм-менеджменту, що передбачають виконання низки практико орієнтованих завдань. Доведено, що заклад освіти є одним із важливих “агентів” соціалізації на шляху до гармонійного розвитку зростаючого покоління, яке має оволодіти низкою вмінь і навичок задля гармонійного життя в суспільстві та успішної реалізації своїх здібностей і талантів у подальшому (у процесі продукування професійної траєкторії особистісного поступу).
У розвідці актуалізована проблематика щодо управлінських аспектів, які безпосередньо взаємопов’язані з наскрізними процесами інформатизації суспільства загалом і техніками тайм-менеджменту (самоменеджменту) зокрема, зважаючи на розуміннями керівниками (спільно з усією освітянською когортою вчителів-предметників) та здобувачами / здобувачками закладів освіти цифровізованих підходів до ознайомлення з навчальним контентом. Висвітлено основні практичні етапи на шляху до утвердження саморозвитку індивідуальних властивостей керівників закладів освіти через призму екстраполяції на управлінські активності перфоманс – самоменеджменту. У статті проаналізовано підходи щодо подолання проявів прокрастинації завдяки екстраполяції трендових методів самоменеджменту та використанню “правила маленьких кроків”. Закцентовано увагу на формуванні кейсів із інструкціями для успішного виконання низки завдань / вправ під час проведення уроку / уроків. Доведено, що дії, зазначені вище, – сприятимуть успішній реалізації професійних орієнтирів зростаючого покоління. Основні спекти проблематики розвідки досліджено завдяки використанню теоретичних методів у контексті науково-педагогічного поступу. Із-поміж них: методи аналізу та синтезу, узагальнення та конкретизації. У статті надано орієнтовні поради щодо розв’язання питань, які постали у фокусі проблематики статті. Визначено подальші перспективи тематичних векторів дослідження, зважаючи на вітчизняний та міжнародний досвід.
The article highlights issues related to key aspects in the context of the complex process of socialization of each individual through the prism of the implementation of activities in educational institutions. One of the prominent places is the production of ideas on the way to the extrapolation of current directions related to the processes of informatization of society. The forms of educational work that are carried out during the lesson / lessons (individual activities, work in pairs / groups) are analyzed through the prism of the introduction of trendy time management techniques, which involve the performance of a number of practically oriented tasks. It has been proven that the educational institution is one of the important “agents” of socialization on the way to the harmonious development of the growing generation, which must master a number of skills and abilities for a harmonious life in society and the successful realization of their abilities and talents in the future (in the process of producing a professional trajectory of personal progress).
In the research, issues related to managerial aspects are updated, which are directly interconnected with the end-to-end processes of informatization of society in general and time management (self-management) techniques in particular, taking into account the understanding of managers (together with the entire educational cohort of subject teachers) and students of digitalized educational institutions approaches to familiarization with educational content. The main practical stages on the way to the affirmation of the self-development of the individual properties of the heads of educational institutions through the prism of extrapolation to the managerial activities of performance – self-management are highlighted. The article analyzes approaches to overcoming the manifestations of procrastination thanks to the extrapolation of trending methods of self-management and the use of the “rule of small steps”. Attention is focused on the formation of cases with instructions for the successful completion of a number of tasks / exercises during the lesson / lessons. It has been proven that the actions mentioned above will contribute to the successful implementation of the professional guidelines of the growing generation. The main aspects of the problem of intelligence are investigated thanks to the use of theoretical methods in the context of scientific and pedagogical progress. Among them: methods of analysis and synthesis, generalization and specification. The article provides indicative advice on solving the issues that have become the focus of the article’s issues. Further prospects of the thematic vectors of the research are determined, taking into account domestic and international experience.