Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Вербальне та невербальне мовлення у педагогічній практиці вищої школи

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Литвин, Н. Б.
dc.contributor.author Качак, Т. Б.
dc.contributor.author Круль, Л. М.
dc.date.accessioned 2023-09-15T07:36:12Z
dc.date.available 2023-09-15T07:36:12Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Литвин, Н. Б. Вербальне та невербальне мовлення у педагогічній практиці вищої школи / Н. Б. Литвин, Т. Б. Качак, Л. М. Круль // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 92. Том 1. – С. 69-75. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41829
dc.description.abstract У статті проаналізовано теоретичний та практичний аспекти використання вербального та невербального мовлення в педагогічній практиці вищої школи. Визначено, що проблема практичного використання вербальної та невербальної комунікації в освітньому середовищі ЗВО залишається малодослідженою. Зауважено, що дієвою є педагогічна комунікація, в якій поєднано вербальні та невербальні засоби комунікації. Вербальний блок реалізує в мовленні те, що хоче сказати людина, а невербальний – ті мотиви, що знаходяться у несвідомому. Важливим є зміст повідомлення й дотриманням мовних норм в усному та писемному мовленні під час комунікації викладача і студентів: акцентуаційних, орфоепічних, лексичних, морфологічних, синтаксичних, стилістичних та ін. Окреслено важливі аспекти правильної організації фахового спілкування учасників освітнього процесу й проаналізовано найтиповіші мовленнєві помилки. Доведено, що важливим у практиці взаємодії учасників освітнього процесу є правильне й ефективне використання невербальних засобів комунікації: міміки, жестів, поз, поглядів тощо. Просодичні й екстралінгвістичні засоби не тільки регулюють потік мови, дозволяють економити мовні засоби спілкування, висловлюють емоційні стани, а й підсилюють комунікативну взаємодію, ефективність засвоєння знань студентами. На прикладі аналізу інтегрованого заняття з міжкультурної взаємодії “Казки народів світу. Традиції дитинства”, проведеного для українських та іноземних студентів Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника та Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, простежено ефективність використання вербальних і невербальних засобів комунікації. Запропоновано методичну розробку заняття, яке сприяє ефективному вивченню мови та комунікативній взаємодії студентів різних національностей й носіїв різних мов за допомогою мови посередника (вербального засобу), невербальних засобів та цифрових інструментів для візуалізації інформації. uk
dc.description.abstract The article analyzes the theoretical and practical aspects of the use of verbal and non-verbal communication in the pedagogical practice of higher education. It has been determined that the problem of practical use of verbal and non-verbal communication in the educational environment of higher education institutions remains poorly understood. It is noted that pedagogical communication, which combines verbal and non-verbal means of communication, is effective. The verbal block realizes in speech what a person wants to say, and the non-verbal block realizes the motives that are in the unconscious. The content of the message and the observance of language norms in oral and written speech during communication between the teacher and students are important: accentuation, orthoepic, lexical, morphological, syntactic, stylistic, etc. Important aspects of the proper organization of professional communication between participants in the educational process are outlined and the most common speech errors are analyzed. It is proved that the correct and effective use of non-verbal means of communication: facial expressions, gestures, postures, looks, etc. is important in the practice of interaction between participants of the educational process. Prosodic and extra-linguistic means not only regulate the flow of speech, allow to save linguistic means of communication, and express emotional states but also enhance communicative interaction and the effectiveness of students’ knowledge acquisition. On the example of the analysis of the integrated lesson on intercultural interaction "Fairy Tales of the World. Traditions of Childhood" conducted for Ukrainian and foreign students of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University and Iva-no-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas, the article traces the effectiveness of using verbal and non-verbal means of communication. The methodological development of a lesson that promotes effective language learning and communicative interaction of students of different nationalities and native speakers of different languages with the help of a mediator’s language (verbal means), non-verbal means, and digital tools for information visualization is proposed. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject усне мовлення uk
dc.subject культура мовлення uk
dc.subject вербальне мовлення uk
dc.subject невербальне мовлення uk
dc.subject міжкультурна комунікація uk
dc.subject oral communication uk
dc.subject culture of speech uk
dc.subject verbal communication uk
dc.subject non-verbal communication uk
dc.subject intercultural communication uk
dc.title Вербальне та невербальне мовлення у педагогічній практиці вищої школи uk
dc.title.alternative Verbal and non-verbal communication in the pedagogical practice of higher education uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 808.5
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.92.1.14


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу