Проблема морального виховання, зокрема формування моральної свідомості дошкільників, в наш час набуває важливого значення, про що наголошується у Законі України “Про дошкільну освіту”, Базовому компоненті дошкільної освіти, сучасних програмах виховання дітей. Мета статті – теоретично обґрунтувати сутність формування моральної свідомості дітей старшого дошкільного віку та визначити рівні сформованості моральної свідомості старших дошкільників на констатувальному етапі експериментального дослідження. Розглянуто трактування вченими понять “моральне виховання”, “моральна свідомість”. Уточнено сутність поняття “моральна свідомість”, під якою розуміємо систему мотивів, дій та результатів, які можна оцінити, а значить вона може в подальшому розвиватись і редагувати діяльність особистості під час роздумів про те, як вчинити в тій або іншій ситуації. Проаналізовано підходи дослідників до морального виховання дошкільників. Констатовано, що недостатньо дослідженою залишається проблема формування моральної свідомості старших дошкільників засобами казкотерапії.
Описано констатувальний експеримент, сутністю якого було вивчення стану сформованості моральної свідомості старших дошкільників. Визначено компоненти та показники сформованості моральної свідомості старших дошкільників: гносеологічний (обізнаність дітей з моральними категоріями, моральними якостями, нормами, обізнаність дітей із казками морально-етичного напряму, розуміння моралі в казках), оцінно-рефлексивний (оцінка моральних вчинків та поведінки героїв казок, оцінювання власних моральних вчинків та поведінки, оцінка моральних вчинків та поведінки однолітків), почуттєво-ціннісний (уміння співчувати героям казок, уміння допомагати молодшим та поважати старших, уміння зробити моральний вибір). Схарактеризовано рівні сформованості моральної свідомості старших дошкільників. Підібрана діагностична методика для визначення ступеню прояву показників сформованості моральної свідомості старших дошкільників, запропонована система їх оцінювання. Представлено результати констатувального експерименту, які підтвердили необхідність подальшого продовження проведення педагогічного дослідження на формувальному та контрольному етапах.
The problem of moral education, in particular the formation of the moral consciousness of preschoolers, is gaining importance in our time, which is emphasized in the Law of Ukraine “On Preschool Education”, the Basic Component of Preschool Education, and modern child education programs. The purpose of the article is to theoretically substantiate the essence of the formation of the moral consciousness of older preschool children and to determine the levels of the formation of the moral consciousness of older preschoolers at the ascertainment stage of the experimental study. The interpretation of the concepts of “moral education” and “moral consciousness” by scientists is considered. The essence of the concept of “moral consciousness” has been clarified, by which we mean a system of motives, actions and results that can be evaluated, which means that it can further develop and edit the activity of an individual during reflection on how to act in a particular situation. Researchers' approaches to moral education of preschoolers are analyzed. It was established that the problem of forming the moral consciousness of older preschoolers by means of fairy-tale therapy remains insufficiently researched. An ascertaining experiment is described, the essence of which was to study the state of formation of the moral consciousness of older preschoolers. The components and indicators of the formation of the moral consciousness of older preschoolers are determined: epistemological (children's awareness of moral categories, moral qualities, norms, children's awareness of moral and ethical fairy tales, understanding of morality in fairy tales), evaluative and reflective (evaluation of moral actions and behavior of the heroes of fairy tales, evaluation of one's own moral actions and behavior, evaluation of the moral actions and behavior of peers), emotional and valuable (the ability to empathize with the heroes of fairy tales, the ability to help the young and respect the elders, the ability to make a moral choice). The level of formation of the moral consciousness of older preschoolers is characterized. A diagnostic technique was selected to determine the degree of manifestation of indicators of the formation of the moral consciousness of older preschoolers, and a system of their evaluation was proposed. The results of the ascertainment experiment are presented, which confirmed the need for further continuation of pedagogical research on the formative and control stages.