Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування організованості у навчально-пізнавальній діяльності старшокласників академічного ліцею. У дисертації розкрито особливості розвитку учнів цього віку та специфіка перебігу процесу формування відповідної особистісної якості в умовах роботи академічного ліцею. Обґрунтовано систему організаційно-педагогічних умов ефективного функціонування розробленої моделі. Виявлено найбільш дійові організаційні форми. Автором запропоновано педагогічну модель як комплекс педагогічно доцільних впливів на мотиваційну, інтелектуально-змістовну і процесуально-діяльнісну сфери старшокласника у процесі опанування ним навчальних дисциплін і участі у ознайомчих практиках. Модель базується на принципах системності, комплексності, інтегративності, орієнтована на суб'єкт-суб'єктну систему навчання і передбачає такі організаційні форми роботи, як урок, лекцію, індивідуальні консультації та факультативні заняття. Дидактична система вправ ураховує залежність педагогічних умов формування організованості від типу навчально-пізнавальної діяльності.
The Dissertation is a theoretical and experimental investigation of the problem of formation of Academical Lyceum senior pupils organization in their scientific and cognitive activity. The peculiarities of the development of pupils of this age and their personal qualities formation are shown in the dissertation. The system of organization and pedagogical conditions of the effective functioning of the model developed has been grounded. The most active organization forms have been revealed. The author suggests to treat the pedagogical model as a complex of expedient influence on reasonable, intellectual and contextual, processional and active spheres of a senior pupil white practicing teaching subqects and participating in acquainting practice. The model is based on the principiles of system, complex, integration, it is directed to the subqective system of teaching and foresees such working forms as a lesson, lecture, individual consultation, interactive methods and activities. Dydactic system of exercises considers the dependence of pedagogical means of organization formation on the type of teaching and researching activity.