У статті розкрито значення функціонального стану вестибулярного аналізатора в розвитку учнів середніх класів з вадами зору. Розглядалися показники функціонального стану вестибулярної сенсорної системи, що визначалися за результатами відхилення у ходьбі до та після обертальних навантажень в кріслі Барані, у школярів середніх класів з вадами зору. В дослідженні прийняли участь 117 слабозорих учнів. Представлено порівняння результатів стійкості вестибулярного аналізатора до та після обертань в кріслі Барані у хлопців і дівчат середнього шкільного віку з вадами зору за гендерною ознакою. Порівнювалися показники до та після обертальних навантажень у слабозорих учнів середніх класів.
Виявлено, що найбільш суттєві показники стійкості вестибулярного аналізатора до та після обертальних навантажень зафіксовано у школярів 10-го класу. Визначено, що результати відхилення в ходьбі до і після обертань в кріслі Барані у дівчат, здебільшого, кращі, ніж у хлопців. Встановлено наявність суттєвих відмінностей між показниками вестибулярної стійкості до та після вестибулярного подразнення.
В статье раскрыто значение функционального состояния вестибулярного анализатора в развитии учащихся средних классов с нарушениями зрения. Рассматривались показатели функционального состояния вестибулярной сенсорной системы, которые определялись по результатам отклонения в ходьбе до и после вращательных нагрузок в кресле Барани, у школьников средних классов с нарушениями зрения. В исследовании приняли участие 117 слабовидящих учеников. Представлено сравнение результатов устойчивости вестибулярного анализатора до и после вращений в кресле Барани у мальчиков и девочек среднего школьного возраста с нарушениями зрения по гендерному признаку. Сравнивались показатели до и после вращательных нагрузок у слабовидящих учащихся средних классов. Выявлено, что наиболее существенные показатели устойчивости вестибулярного анализатора до и после вращательных нагрузок зафиксировано у школьников 10-го класса. Определено, что результаты отклонения в ходьбе до и после вращений в кресле Барани у девочек, в основном, лучше, чем у мальчиков. Установлено наличие существенных различий между показателями вестибулярной устойчивости до и после вестибулярного раздражения.
The articles reveal the importance of the functional state of the vestibular analyzer in the development of middle school students with the visual impairments. It is determined that in visually impaired children forms this function, ends later than in their peers who see well.
Indicators of the functional state of the vestibular sensory system, which were determined by the results of deviations in walking before and after rotational loads in the Aries chair, in middle school students with visual impairments of the municipal institution "Kharkiv special boarding school I-III degrees № 12" Kharkiv regional council . The study involved 117 visually impaired students (65 boys and 52 girls in grades 5–10 aged 10–16).
To achieve the goal of the study, the following methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, physiological methods for determining vestibular stability and statistical methods of processing results.
A comparison of the results of the stability of the vestibular analyzer before and after rotations in the Aries chair in boys and girls of middle school age with visual impairments on the basis of gender is presented. The indicators before and after rotational loads in visually impaired middle school students were compared. It was found that the most significant indicators of the stability of the vestibular analyzer before and after rotational loads in the Aries chair were recorded in 10th grade students. It was determined that the results of deviations in walking before and after rotations in the Aries chair in girls, for the most part, are better than in boys. Exceptions are indicators of vestibular stability in students of 6th and 8th grades, where boys showed greater resistance to vestibular load than girls. There are significant differences between the indicators of vestibular resistance before and after vestibular irritation. This is due to the mechanism of influence of vestibular stimulation on the stability of the vestibular analyzer based on the patterns of development of the nervous system and the interaction of nerve centers.