Основою індивідуального розвитку дитини є рухова активність. Аналіз освітніх програм та наукової літератури, вивчення досвіду роботи педагогів, учителів фізичної культури свідчить про те, що малорухливий спосіб життя негативно впливає на функціонування багатьох систем організму та стан опорно-рухового апарату. Проблема формування мотивації до підвищення рухової активності учнів початкових класів зумовлена як вимогами нормативно-правових документів так й орієнтацією змісту чинних програм на рухову активність із загальнорозвиваючою спрямованістю. Викликають стурбованість дані, які переконливо доводять, що гіпокінезія є однією з причин різноманітних відхилень у фізичному розвитку та стані здоров’я шкільної молоді, яка посилюється у школярів молодших класів з кожним роком навчання.
Основой индивидуального развития ребенка является двигательная активность. Анализ образовательных программ и научной литературы, изучение опыта работы педагогов, учителей физической культуры свидетельствует о том, что малоподвижный образ жизни негативно влияет на функционирование многих систем организма и состояние опорно-двигательного аппарата. Проблема формирования мотивации к повышению двигательной активности учащихся начальных классов обусловлена как требованиями нормативно-правовых документов так и ориентацией содержания действующих программ на двигательную активность с общеразвивающей направленностью. Вызывают обеспокоенность данные, которые убедительно доказывают, что гипокинезия является одной из причин различных отклонений в физическом развитии и состоянии здоровья учащейся молодежи, которая усиливается у школьников младших классов с каждым годом обучения.
The basis of individual development of the child is motor activity. Analysis of educational programs and scientific literature, the study of the experience of teachers, teachers of physical education shows that a sedentary lifestyle has a negative impact on the functioning of many body systems and the state of the musculoskeletal system. The problem of forming motivation to increase the motor activity of primary school students is due to both the requirements of legal documents and the orientation of the content of existing programs on motor activity with a general developmental orientation. Of concern is the evidence that hypokinesia is one of the causes of various abnormalities in the physical development and health of schoolchildren, which is exacerbated in primary school students with each year of schooling. The main forms that can increase by 50 percent the physical activity of primary school students in the daily and weekly budget are "small forms" of physical education, which should be carried out during the school day (gymnastics before lessons, dynamic minutes, breaks, moving breaks, sports hour in extended day groups, physical self-improvement, extracurricular activities). Unfortunately, they have fallen out of sight of pedagogical teams of modern educational institutions. Creating a full-fledged motor regime involves ensuring that students perform such a number locomotion movements during the day, which will allow you to harmoniously balance the child's many hours of sitting in the classroom and the great information and intellectual load that falls on it in class and in extracurricular activities.