Важливою складовою підготовки студентської молоді до майбутньої професійної діяльності є формування її соціальної активності в гармонії з фізичним розвитком на засадах пріоритету здоров’я та визнання цінностей фізичної культури. Тому сучасні підходи залучення студентської молоді до цінностей фізичної виховання розглядаються як один з перспективних напрямів модернізації діяльності закладів вищої освіти. Мета дослідження – теоретичне обґрунтування технології формування мотивації до занять фізичним виховання студентів ЗВО засобами баскетболу. Методи і матеріал дослідження. Для досягнення поставленої мета дослідження, нами використовувалися такі методи дослідження: аналіз науково-методичної та нормативно-правової літератури, аналіз, систематизація та узагальнення, педагогічний експеримент. У процесі виконання вправ має формуватися стійкій позитивний досвід, а це дієвий засіб оптимізації та стимулювання самостійних занять. Важливим аспектом оптимізації фізкультурно-спортивної діяльності у закладах вищої освіти є фундаменталізація процесу фізичного виховання. Тому, актуальним є розробка та впровадження технології формування мотивації до занять фізичним виховання студентів ЗВО. Авторська технологія включала такі структурні елементи: мета та завдання, принципи, методи, засоби та форми реалізації.
Важной составляющей подготовки студенческой молодежи к будущей профессиональной деятельности является формирование ее социальной активности в гармонии с физическим развитием на основе приоритета здоровья и признание ценностей физической культуры. Поэтому современные подходы привлечение студенческой молодежи к ценностям физической воспитания рассматриваются как одно из перспективных направлений модернизации деятельности учреждений высшего образования. Цель исследования - теоретическое обоснование технологии формирования мотивации к занятиям физической воспитания студентов ЗВО средствами баскетбола. Методы и материал исследования. Для достижения поставленной цели исследования, нами использовались следующие методы исследования: анализ научно-методической и нормативно-правовой литературы, анализ, систематизация и обобщения, педагогический эксперимент. В процессе выполнения упражнений должна формироваться устойчивой положительный опыт, а это действенное средство оптимизации и стимулирования самостоятельных занятий. Важным аспектом оптимизации физкультурно-спортивной деятельности в высших учебных заведениях является фундаментализация процесса физического воспитания. Поэтому, актуальным является разработка и внедрение технологии формирования мотивации к занятиям физической воспитания студентов ЗВО. Авторская технология включала следующие структурные элементы: цели и задачи, принципы, методы, средства и формы реализации.
An important component of preparing young students for future professional activities is the formation of their social activity in harmony with physical development on the basis of the priority of health and recognition of the values of physical culture. Therefore, modern approaches to involving student youth in the values of physical education are considered as one of the promising areas for modernization of higher education institutions. The purpose of the research is the theoretical substantiation of the technology of formation of motivation for physical education classes of institution of higher education students by means of basketball. Methods and material of investigation. To achieve the goal of the study, we used the following research methods: analysis of scientific and methodological and regulatory literature, analysis, systematization and generalization, pedagogical experiment. The most important conditions for optimizing the process of physical education, which contribute to the involvement of students in physical culture and sports activities, are the actualization of the system of significant needs, motives, interests and a fundamental approach to the didactic content of classes. This is possible in the case of close personal cooperation between teacher and student. The teacher should analyze in detail the methods of influence that were used earlier and that he uses today in involving students in physical culture and sports, and stimulate his ability to actively respond to educational influence, ie to be the subject of a particular pedagogical situation. In the process of performing exercises, a stable positive experience should be formed, and this is an effective means of optimizing and stimulating independent classes. An important aspect of optimizing physical culture and sports activities in higher educational institutions is the fundamentalization of the process of physical education. Therefore, it is important to develop and implement technology for the formation of motivation for physical education students institution of higher education. Author's technology included the following structural elements: purpose and tasks, principles, methods, means and forms of implementation.