Сьогодні наявна необхідність наукового обговорення та конкретизації організаційних особливостей системи навчання плаванню студентів закладів вищої освіти з урахуванням думок суб’єктів цього процесу,тобто студентів. Мета: визначити суб’єктивну думку студентів різних років навчання Херсонського державного університету щодо організаційних особливостей занять плаванням. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення, вивчення документальних матеріалів, соціологічні методи опитування (анкетування), методи математичної статистики. Організація. Було залучено 1513 респондентів, серед них 646 студентів першого року навчання, 458 – другого, 164 студенти третього, 213 – четвертого і лише 32 студенти 5-6 курсів років навчання. Результати. На першому місці рекомендовано варіант систематичності занять один раз на тиждень. Більшість респондентів є прихильниками самостійних занять плаванням (45,73% загальної кількості респондентів). При цьому ще два варіанти (організовані навчальні заняття з викладачем та секційні заняття з викладачем) набрали в межах 19,25–23,06% відповідей респондентів. Найменшу підтримку отримали навчально-тренувальні заняття з тренером (11,96% загальної кількості респондентів).
Наблюдается необходимость научного обсуждения и конкретизации организационных особенностей системы обучения плаванию студентов учреждений высшего образования с учетом мнений субъектов этого процесса, то есть студентов. Цель: определить субъективное мнение студентов разных лет обучения Херсонского государственного университета касательно организационных особенностей занятий плаванием. Методы: теоретический анализ и обобщение, изучение документальных материалов, социологические методы опроса (анкетирование), методы математической статистики. Организация. Было привлечено 1513 респондентов, среди них 646 студентов первого года обучения, 458 – второго, 164 студенты третьего, 213 – четвертого и только 32 студента 5-6 курсов лет обучения. Результаты. На первом месте рекомендуется вариант систематичности занятий один раз в неделю. Большинство респондентов являются сторонниками самостоятельных занятий плаванием (45,73% от общего числа респондентов). При этом еще два варианта (организованные учебные занятия с преподавателем и секционные занятия с преподавателем) набрали в пределах 19,25–23,06% ответов респондентов. Наименьшую поддержку получили учебно-тренировочные занятия с тренером (11,96% от общего числа респондентов).
Today there is a need for scientific discussion and specification of the organizational features of the swimming education system for students of higher education institutions, taking into account the opinion of the subjects of this process, ie students. Purpose: to determine the subjective opinion of students different years of study in Kherson State University on the organizational features of swimming classes. Methods: theoretical analysis and generalization, study of documentary materials, sociological methods of survey (questionnaire), methods of mathematical statistics. Organization. In the survey took part applicants for higher education of the first (bachelor's) and second (master's) degrees of Kherson State University (during September-October 2020). A total number of respondents was 1513. Among them was 646 students of the first year study, 458 students of second year, 164 students of the third, 213 students of the fourth year and only 32 students of 5-6 years of study. In article there was discussed the views of students different courses on the regularity of swimming lessons, the optimal duration of one swimming lesson (direct time spent in the pool), the priority forms of swimming lessons and the optimal number of students in a group. Results. Representatives of the first, second, third and fourth years of study identified at the first place (the largest shares) variant of regular classes once a week. In second place, representatives of these years of study saw the need for classes once every two weeks. The third place in the generalized rating went to the variant of frequency of classes twice a week. According to the results, it can be observed that the majority of respondents are supporters of self-swimming lessons (45.73% of the total number of respondents). At the same time, two more variants (organized classes with a teacher and section classes with a teacher) received in the range of 19.25–23.06% of respondents' answers. The lowest support, as expected, was received by training sessions with a coach (11.96% of the total number of respondents).