Педагогічна технологія формування здорового способу життя заснована на закономірностях розвитку суб’єктивного ставлення до здоровʼя та фізичної культури і спорту, знанні провідних компонентів і типів відносин, характерних для кожного етапу вікового розвитку, спрямована на створення ціннісно-орієнтаційного простору шляхом інтеграції різних форм основної та додаткової освіти спортивно-оздоровчої та фізкультурно-оздоровчої спрямованості та представляє собою особистісно-орієнтований педагогічний процес, який реалізується з урахуванням індивідуальних характеристик ставлення до здоровʼя.
Мета технології - формування ціннісного ставлення до здоровʼя та здорового способу життя, а завдання, пов’язані з розвитком основних його компонентів, вирішуються при дотриманні принципів оздоровчої спрямованості, всебічного розвитку особистості, самоактуалізації, індивідуалізації, суб’єктивності, свободи вибору, творчості та успіху, довіри і підтримки, з використанням методів діалогу, діагностики і самодіагностики, педагогічної підтримки, створення ситуації вибору і успіху, ігрових і рефлексивних методів і прийомів.
Педагогическая технология формирования здорового образа жизни основана на закономерностях развития субъективного отношения к здоровью, физической культуры и спорта, знании ведущих компонентов и типов отношений, характерных для каждого этапа возрастного развития, направленная на создание ценностно-ориентационного пространства путем интеграции различных форм основного и дополнительного образования спортивно-оздоровительного и физкультурно-оздоровительного направления, а также представляет собой личностно-ориентированный педагогический процесс, который реализуется с учетом индивидуальных характеристик отношения к здоровью.
Цель технологии - формирование ценностного отношения к здоровью и здоровому образу жизни, а задачи, связанные с развитием основных его компонентов, решаются при соблюдении принципов оздоровительной направленности, всестороннего развития личности, самоактуализации, индивидуализации, субъективности, свободы выбора, творчества и успеха, доверия и поддержки, с использованием методов диалога, диагностики и самодиагностики, педагогической поддержки, создание ситуации выбора и успеха, игровых и рефлексивных методов и приёмов.
A forming of healthy lifestyle as pedagogical technology based on the laws of development of subjective attitude to health and physical culture and sports, knowledge of the leading components and types of relationships characteristic of each stage of age developmen. It is aimed at creating a value-oriented space by integrating various forms of basic and additional education of sports and fitness and is a personality-oriented pedagogical process, which is implemented taking into account the individual characteristics of health. The purpose of technology - the formation of values to health and a healthy lifestyle. The tasks of technology are related to the development of its main components, are solved in compliance with the principles of health, comprehensive personality development, self-actualization, individualization, subjectivity, freedom of choice, creativity and success, trust and support, using methods of dialogue, diagnosis and self-diagnosis, pedagogical support, creating a situation. In turn, the components of technology can have a corrective effect on other components in the process of developing attitudes to health. The healthy, harmoniously developed personality is ultimate goal of such development and the formation of attitudes to a healthy lifestyle is one of the intermediate. Wellness attitude expresses the value attitude to health, which arises in the process of health activities and is characterized by a high level of coordination of all its components. As a result of generalization, consolidation and differentiation, the formed attitude to health and a healthy lifestyle becomes a stable property of the individual. The strength of that process may depend of joint activities to create a value-oriented space with the cultivation of values of a healthy lifestyle.